An archetypal analysis of Katniss Everdeen from The Hunger Games=Un análisis arquetípico de Katniss Everdeen de “Los Juegos del Hambre”

Maya Zalbidea Paniagua

Resumen


Abstract

Suzanne Collins’ The Hunger Games trilogy invites to reflect on the exchange of gender roles metaphorically performed by a female and male protagonists who play the warrior as well as the family protector roles. From a myth-critical theoretical framework and applying psychoanalysis in literature methodology, this article will provide a feminist analysis of The Hunger Games trilogy (2008-2020) focusing on how the protagonists, Katniss Everdeen and Peeta Mellark, deconstruct gender stereotypes. Peeta Mellark will be regarded as a future man who supports gender equality while Katniss Everdeen will be considered a representation of goddesses’ archetypes applying Carl Gustav Jung’s (1970) approach on archetypes and collective unconsciousness as well as Jean Shinoda Bolen’s (2010) theories of feminine psychology based on Greek goddesses archetypes. 

Resumen

La trilogía de Los juegos del hambre de Suzanne Collins invita a reflexionar sobre el intercambio de roles de género que metafóricamente llevan a cabo los protagonistas femenino y masculino cumpliendo el rol de guerrero/a así como de protector/a familiar. Desde un marco teórico mitocrítico y aplicando la metodología del psicoanálisis en literatura, este artículo proporcionará un análisis de cómo los protagonistas Katniss Everdeen y Peeta Mellark deconstruyen los estereotipos de género. Peeta Mellark será considerado un hombre del futuro que apoya la igualdad de género mientras Katniss Everdeen será una representación de los arquetipos de diosas aplicando la aproximación a los arquetipos y al inconsciente colectivo de Carl Gustav Jung’s (1970), así como las teorías de psicología feminista de Jean Shinoda Bolen’s (2010) basadas en los arquetipos de diosas griegas.


Palabras clave


comparative literature; myth criticism; gender theory; feminism; psychoanalysis; literatura comparada; mitocrítica; teoría de género; feminismo; psicoanálisis

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Referencias


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DOI: http://dx.doi.org/10.18002/cg.v0i16.6932

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