The late-Gothic work of la Cartuja de la Defensión in Jerez de la Frontera. Reflections on the contribution of Diego de Riaño

Authors

  • Raúl Romero Medina Universidad Internacional de la Rioja
  • Manuel Romero Bejarano

DOI:

https://doi.org/10.18002/da.v0i16.4980

Keywords:

Late Gothic, Cartuja of la Defensión, Jerez de la Frontera, Archbishop of Seville, Diego de Riaño.

Agencies:

UNIR-Universidad Internacional de la Rioja

Abstract

La Cartuja of la Defensión in Jerez de la Frontera is one of the most important late-Gothic buildings in Lower Andalusia. The construction  work was carried out under the supervision  of the architects who were working for the Cathedral of Seville, along with other masters in the local area. The documents about the construction of  La Cartuja de la Defensión, show the importance of Diego de Riaño which is the key to understand the transition of architectural languages from the Late Gothic to the first Renaissance forms. 

This article analyses the construction work  and how important is the role that Diego de Riaño played in the work.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

Author Biographies

Raúl Romero Medina, Universidad Internacional de la Rioja

Área de Historia del Arte

Facultadd de Humanidades, Ciencias Jurídicas y Sociales

Manuel Romero Bejarano

Universidad de Sevilla

References

La obra tardogótica de la Cartuja de la Defensión de Jerez de la Frontera. Reflexiones sobre la intervención de Diego de Riaño

BIBLIOGRAFÍA

ALONSO RUIZ, B. “Diego de Riaño y los maestros de la Colegiata de Valladolid”, De Arte, 3, 2004, pp. 39-53.

ÁLVAREZ LUNA, M. A., AROCA VICENTI, F., GUERRERO VEGA, J. M. y ROMERO BEJARANO, M. “La iglesia de San Ildefonso”, en J. JIMÉNEZ LÓPEZ DE EGUILETA (ed.), La Parroquia de San Mateo de Jerez de la Frontera. Historia, arte y arquitectura, Murcia, 2017 (en prensa).

CAGIGAS ABERASTURI, A.I., Los maestros canteros de Trasmiera. Santander, Tesis Doctoral defendida en la Universidad de Cantabria, Santander, 2016.

CAMÓN AZNAR, J. La Arquitectura y la Orfebrería Española del siglo XVI, vol. XVII, Madrid, 1959.

CARTUJO DE LA DEFENSIÓN. “El Claustrillo de la Cartuja de la Defensión”, Temas de Estética y Arte, IX, 1995. pp. 173-200.

FALCÓN MÁRQUEZ, T. La catedral de Sevilla. Estudio Arquitectónico, Sevilla, 1980.

GESTOSO PÉREZ, J. Sevilla Monumental y Artística. Historia y Descripción de todos los Edificios Notables, Religiosos y Civiles, que existen actualmente en esta ciudad y noticias de las preciosidades artísticas y arqueológicas que en ello se conservan, T. II, Sevilla, 1890.

HERNÁNDEZ DÍAZ, J. Documentos para la Historia del Arte en Andalucía, Sevilla, 1933.

MARTÍN GONZÁLEZ, J. J. y URREA FERNÁNDEZ, J. Catálogo Monumental de Valladolid. Monumentos religiosos de la ciudad de Valladolid (Catedral, parroquia, cofradías y santuarios), Valladolid, 1985.

MAYO ESCUDERO, J. (ed.). Protocolo primitivo y de fundación de la Cartuja Santa María de la Defensión. Jerez de la Frontera (Cádiz), Salzburgo, 2001.

MINGORANCE RUIZ, J.A. “La presencia flamenca en la Cartuja de Santa María de la Defensión de Jerez de la Frontera”, Atrio, 18, 2002, pp. 137-150.

MORALES MARTÍNEZ, A.J. La obra renacentista del Ayuntamiento de Sevilla, Sevilla, 1981.

¬¬ MORALES MARTÍNEZ, A.J. “Diego de Riaño en Lisboa”, Archivo Español de Arte, 264, 1993, pp. 404-408.

PINTO PUERTO, F. Las esferas pétreas. Análisis de las soluciones del arte de la montea en la provincia de Cádiz durante el siglo XVI, Tesis doctoral defendida en la Universidad de Sevilla, Sevilla, 1998.

RODRÍGUEZ ESTÉVEZ, J.C., Los canteros de la Catedral de Sevilla. Del Gótico al Renacimiento, Sevilla, 1998.

RODRÍGUEZ ESTÉVEZ, J.C., Cantera y Obra: las canteras de la Sierra de San Cristóbal y la Catedral de Sevilla, El Puerto de Santa María, 1998.

RODRÍGUEZ ESTÉVEZ, J.C., “El Gótico Catedralicio. La Influencia de la Catedral en el Arzobispado de Sevilla”, en Simposium Internacional Sobre la Catedral de Sevilla en el Contexto del Gótico Final, Sevilla, 2007, pp. 175-255.

RODRÍGUEZ ESTÉVEZ, J.C., “El maestro Alonso Rodríguez”, en B. ALONSO RUIZ (ed.), Los últimos arquitectos del gótico, Madrid, 2010, pp. 271-360.

ROMERO BEJARANO, M., “El maestro Arnao de Vergara, autor de las primitivas vidrieras de la iglesia de la cartuja de Santa María de la Defensión de Jerez de la Frontera”, en I. COLOMA MARTÍN, y J. A. SÁNCHEZ LÓPEZ (eds.), Actas del XIV Congreso Nacional de Historia del Arte, T. II, Málaga, 2003, pp. 451-458.

ROMERO BEJARANO, M., Maestros y obras de ascendencia portuguesa en el tardogótico de la Baja Andalucía, Tesis doctoral defendida en la Universidad de Sevilla, Sevilla, 2014.

ROMERO MEDINA, R. Arquitectura medieval en El Puerto de Santa María. Del Islam a los inicios del Renacimiento, Tesis doctoral defendida en la Universidad de Cádiz, Cádiz, 2009.

ROMERO MEDINA, R. y ROMERO BEJARANO, M., “Un lugar llamado Jerez. El maestro Alonso Rodríguez y sus vínculos familiares y profesionales en el contexto de la arquitectura del tardogótico en Jerez de la Frontera”, en La Catedral después de Carlín, Sevilla, 2010, pp. 173-288.

ROMERO MEDINA, R. y ROMERO BEJARANO, M., “Las marcas de cantería del puente de Cartuja de Jerez de la Frontera: Análisis Gliptográfico”, en Actes du XVIIe Colloque International de Glyptographie a Cracovie, Braine-le-Château, 2011, pp. 319-332.

ROMERO MEDINA, R. y ROMERO BEJARANO, M., “Burgos, Jerez y Salamanca. Juan Gil de Hontañón y su obra en la parroquia de Jerez de la Frontera. Repercusiones en la catedral nueva de Salamanca”, en M. CASAS HERNÁNDEZ (coord.), La catedral de Salamanca: de fortis a magna, Salamanca, 2014, pp. 2033-2046.

SANCHO DE SOPRANIS, H. “La arquitectura jerezana del siglo XVI”, Archivo Hispalense, 123, 1964, pp. 9-76.

SOJO Y LOMBA, F. Los maestros canteros de Trasmiera, Madrid, 1935.

Published

2017-11-20

Issue

Section

Artículos