Different Interpretations for the Same Image: Iconographic Controversies around Saint Librada in a Sculptural Group in South-East Spain

Authors

  • Alejandro Jaquero Esparcia Universidad de Castilla-La Mancha

DOI:

https://doi.org/10.18002/da.v0i17.5431

Keywords:

Saint Librada, Cross, Christian Iconography, Hagiography, Cardinal Belluga

Agencies:

Universidad de Castilla-La Mancha, Baraka Arqueólogos

Abstract

The particular iconography found on the tradition Saint Librada belongs to makes her a participant of a series of religious figures with a very specific characteristic: the cross symbolizing the martyrdom. However, this can lead to confusions when interpreting its meaning. An accurate analysis of the image cannot be only concerned with the assessment of its iconography. The aim and goal of this article is to study an example developed in the ancient Diocese of Cartagena under the bishopric of Cardinal Belluga. It is our goal to analyze and to re-evaluate of an sculpture set from the mid-1700s in which Saint Librada seems to appear along with other female saints still unrecognized.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

Author Biography

Alejandro Jaquero Esparcia, Universidad de Castilla-La Mancha

Colaborador del grupo de investigación LyA (estudios interdisciplinares de Arte y Literatura); departamento de Historia del Arte de la Universidad de Castilla-La Mancha

References

BIBLIOGRAFÍA

ANGULO ÍÑIGUEZ, D., La mitología y el arte español del Renacimiento, Madrid, 1952.

ÁVILA, A., Imágenes y símbolos en la arquitectura pintada española (1470-1560), Barcelona, 1993.

BASSEGODA I HUGAS, B., “Observaciones sobre el Arte de la Pintura de Francisco Pacheco

como tratado de iconografía”, Cuadernos de arte e iconografía, T. II, nº 3, 1989, pp. 185-196.

BELDA NAVARRO, C. y HERNÁNDEZ ALBALADEJO,

E., Arte en la región de Murcia:

de la Reconquista a la Ilustración, Murcia, 2006.

BORNAY, E., Mujeres de la Biblia en la pintura del Barroco, Madrid, 1998.

CARMONA MUELA, J., Iconografía de los santos, Madrid, 2011.

CHEVALIER, J. y GHEERBRANT, A., Diccionario de los símbolos, Barcelona, 1986.

CIRLOT, J. E., Diccionario de símbolos, Madrid, 1997.

DÍAZ TENA, M. E., “La vida de Santa Librada y su fuente medieval”, Culturas Populares.

Revista Electrónica (en línea), nº 8, 2009, consultado el 25 de febrero de 2017.

URL:http://dspace.uah.es/dspace/handle/10017/19820?locale-attribute=es

FERRANDO ROIG, J., Iconografía de los santos, Barcelona, 1991.

GALLEGO, A., Historia del grabado en España, Madrid, 1979.

GARCÍA GUAL, C., Introducción a la mitología griega, Madrid, 2013.

GARCÍA MAHÍQUES, R., Iconografía e iconología.

Volumen 1: la Historia del Arte como Historia Cultural, Madrid, 2008.

GARCÍA-SAÚCO BELÉNDEZ, L. G., “El retablo mayor de Santa María de la Esperanza de Peñas de San Pedro”, Al-Basit:

Revista de estudios albacetenses, nº 9, 1981, pp. 141-161.

GOMBRICH, E. H., La evidencia de las imágenes, Vitoria-Gasteiz, 2016.

GONZÁLEZ CHANTOS Y ULLAURI, D. E., Santa Librada. Virgen y mártir, patrona de la

Santa Iglesia, ciudad y obispado de Sigüenza, Madrid, 1806.

GONZÁLEZ TORNEL, P., “El ornamento arquitectónico como base del cambio de gusto en la Valencia de mediados del siglo

XVIII. De los estucos de la parroquia de San Andrés a los modelos académicos de Vicente Gascó en la capilla del Carmen”,

Ars Longa, nº 20, 2011, pp. 97-108.

HALL, J., Diccionario de temas y símbolos artísticos, Madrid, 1987.

HERNÁNDEZ ALBADALEJO, E., “Belluga y el mecenazgo eclesiástico”, en BELDA NAVARRO, C. (dir.) y GÓMEZ DE RUEDA, J. (coord.), Luis Belluga y Moncada: la dignidad de la púrpura, Murcia, 2006, pp.83-85.

KRAPPE, A. H., “The Bearded Venus”, Folklore, nº 56, 1945, pp. 325-335.

MARTÍNEZ GÓMEZ-GORDO, J. A., “Santa Librada, virgen y mártir (revisión de su hagiografía, iconografía y culto)”, Anales seguntinos, nº 12, 1996, pp. 7-90.

MATEOS GÓMEZ, I., LÓPEZ-YARTO ELIZALDE, A. y PRADOS GARCÍA, J. M., El arte de la orden jerónima. Historia y mecenazgo, Madrid, 1999.

MAUQUOY-HENDRICX, M., Les stampes des Wierix conserves au cabinet des stampes

de la Bibliotheque Royale Albert Iº, Bruselas, 1978.

MONTES SERRANO, C., “Et in Arcadia Ego. Panofsky en perspectiva”, RA: revista de

arquitectura, nº 9, 2007, pp. 29-42.

PANOFSKY, E., El significado de las artes visuales, Madrid, 1983.

PANOFSKY, E., Estudios sobre iconología, Madrid, 2008.

PEÑA VELASCO, C., El retablo barroco en la antigua diócesis de Cartagena. 1670-1785, Murcia, 1992.

PÉREZ-VILLAMIL, M., La catedral de Sigüenza, Madrid, 1899.

PONZ, A., Viage de España, o Cartas en que se da noticia de las cosas más apreciables y

dignas de saberse, que hay en ella, Madrid, 1788.

PORREÑO, B., Discurso de la vida y martirio de la gloriosa virgen y mártir Santa Librada,

Cuenca, 1629.

PORTÚS PÉREZ, J., “Tratados de pintura y tratados de imágenes sagradas en la España del Siglo de Oro”, en RIELLO, J. (ed.), Sacar de la sombra lumbre… La teoría de la pintura en el Siglo de Oro (1560-1724),

Madrid, 2012, pp. 21-31.

RÉAU, L., Iconografía del arte cristiano. Iconografía

de los santos: de la G a la O, Barcelona, 1997.

RÉAU, L., Iconografía del arte cristiana. Iconografía de los santos: de la P a la Z, Barcelona, 1998.

RIVAS CARMONA, J., “Las iglesias barrocas de la ciudad de Murcia: consideraciones sobre su significación y arquitectura”,

Imafronte, nº 19-20, 2007-2008, pp.395-410.

RODRÍGUEZ G. DE CEBALLOS, A., “Fuentes iconográficas y literarias del cuadro de Velázquez Cristo y el alma cristiana”, Cuadernos de Arte e Iconografía, nº 8, 1991, pp. 82-90.

SÁNCHEZ FERRER, J., “El camarín de la Virgen de la Esperanza en las Peñas de San Pedro”, Al-Basit. Revista de estudios albacetenses, nº 54, 2009, pp. 59-78.

SÁNCHEZ FERRER, J., Iconografía de los relieves de estuco de la Iglesia de la Esperanza de Peñas de San Pedro”, Cultural Albacete, nº 8, 2007, pp. 9-15.

SÁNCHEZ MORENO, J., “Notas sobre arquitectos en Murcia, y noticia del escultor Pedro Federico”, Anales de la Universidad de Murcia, 1945-1946, pp. 351-355.

SLATKES, L. J., “Hyeronymus Bosch and Italy”, The Art Bulletin, nº 57/3, 1975, pp.

-345.

URREA FERNÁNDEZ, J., Revisión a la vida y obra de Luis Salvador Carmona”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, nº 49, 1983, pp. 441-454.

URREA FERNÁNDEZ, J., “Santa Eulalia”, en M. ARIAS MARTÍNEZ (coord.), Tesoros del Museo Nacional de Escultura “Catálogo

de la exposición”, Zaragoza, 2005, pp. 151-152.

VEGA, P., Flos sanctorum, Sevilla, 1580.

VILLEGAS, A., Flos sanctorum y Historia general de la vida y hechos de Iesuchristo, Madrid,

Published

2018-10-30

Issue

Section

Artículos