Life and myth: The experience of illness in the construction of artistic identity. Tàpies, Saura and Millares.

Authors

  • José Manuel García Perera

DOI:

https://doi.org/10.18002/da.v0i15.3678

Abstract

The condition of illness has played a significant role in life and in the creation of numerous artists. This documentary study focuses on cases of Tàpies, Saura and Millares to reflect on the construction of artistic identity as a reflection of life events through his painting and his own writings. The rewrite of the body that joins their works is about personal and universal pains, and the consideration of the experience of illness ranges from already passed and enriching for the spirit trance (Saura and Tàpies) and incurable angst (Millares), hence their personal stories can mystify illness on the one hand and make it a constant threat on the other.

Keywords: illness, painting, identity, body.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Vivencia y mito: la experiencia de la enfermedad en la construcción de la identidad artística. Tàpies, Saura y Millares

BIBLIOGRAFÍA

ADES, D., SCHWABSKY, B. y TÀPIES, A., Tàpies. Desde el interior. 1945-2011. Catálogo de la exposición, Barcelona, 2013, p.

ALDECOA, J., “Convalecencia y creación”, en Con otra mirada. Una visión de la enfermedad desde la literatura y el humanismo, Madrid, 2001, pp. 22-41.

ANDRAL, J. L. y TÀPIES, A., “La pintura en un cuerpo a cuerpo”, en X. ANTICH (ed.), Antoni Tàpies en blanco y negro (1955-2003), Barcelona, 2002, pp. 336-337.

ANTICH, X., GUERRA, C., LLENA, A., MERCADER, A. y ROMERO, P., “Una cabeza colectiva. Discusión sobre la recepción de la obra de Antoni Tàpies”, en M. BORJA-VILLEL (ed.), Tàpies en perspectiva. Catálogo de la exposición, Barcelona, 2004, pp.

BARRO, D., RUIZ de SAMANIEGO, A. y SANTOS, S., Muestra la herida. La enfermedad. Arte y medicina 1, La Coruña, 2010.

BONET, B., Tàpies, Barcelona, 1964.

BORJA-VILLEL, M. y TÀPIES, A., “El tatuaje y el cuerpo. Conversación con Antoni Tàpies”, en Tàpies: el tatuatge i el cos. Papers, cartons i collages. Catálogo de la exposición, Barcelona, 1998, pp. 196-198.

BORJA-VILLEL, M., COMBALIA, V., HOFMANN, W., PÉREZ, A. y SCHMALENBACH, W., Tàpies: els anys 80. Catálogo de la exposición, Barcelona, 1988.

CALABUIG, T. y GARCÍA, M., Manuel Millares, Madrid, 1991 (en vídeo).

CASTRO, F. y MUÑOZ, C., Travesía para tres. Manolo Millares. Martín Chirino. Juan Hidalgo. Catálogo de la exposición, Las Palmas de Gran Canaria, 2003.

CHESSEX, J., Notas sobre Saura, Cuenca, 2001.

ESCOBIO, E. y RODRÍGUEZ, V., “Entrevista a Elvireta Escobio”, Canarias7, 18 de agosto de 1992.

FERNÁNDEZ-BRASO, M., En el taller, Madrid, 1983.

FOSTER, H., El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo, Madrid, 2001.

FRANÇA, J. A., Millares, “Antropofaunas” “Neanderthalios” et Autres Oeuvres Recentes. De 1966 à 1970. Catálogo de la exposición, Madrid, 1971, pp.

GARCÍA, L., “La enfermedad y la poesía”, en Con otra mirada. Una visión de la enfermedad desde la literatura y el humanismo, Madrid, 2001, pp. 42-70.

GIMFERRER, P., Antoni Tàpies y el espíritu catalán, Barcelona, 1974.

HERNÁNDEZ, E. y PUENTE, A., “El psiquiatra Hernández Reina analiza la personalidad ‘sicótica’ de Manolo Millares”, La Provincia, 26 de noviembre de 1992.

MILLARES, M., Memoria de una excavación urbana y otros escritos, Barcelona, 1973.

MILLARES, M., Memorias de infancia y juventud, Valencia, 1998.

RÍOS, J. y SAURA, A., Las tentaciones de Antonio Saura, Madrid, 1991.

RÍOS, J., Retrato de Antonio Saura, Barcelona, 1991.

SONTAG, S., La enfermedad y sus metáforas y el sida y sus metáforas, Madrid, 1996.

TÀPIES, A., Memoria personal, Barcelona, 1983.

TRAPIELLO, A., “Anatomía de la hipocondría artística”, en Con otra mirada. Una visión de la enfermedad desde la literatura y el humanismo, Madrid, 2001, pp. 212-227.

Published

2016-11-30

Issue

Section

Artículos