The melancholy of Annibale Carracci: considerations on its possible causes and its consequences
DOI:
https://doi.org/10.18002/da.i22.7481Keywords:
Annibale Carracci, melancholy, Odoardo Farnese, patronAbstract
The life and work of Annibale Carracci in the years following the completion of what was considered his great masterpiece, the decoration of the Galleria Farnese, were increasingly marked by his delicate state of health due to an illness that it has not been possible to specify, combined with a deep melancholy. Biographers and treatise writers from the 17th century have already recorded that, in the origin of that melancholy, could be found the meagre financial and affective reward that the Bolognese painter received from his main patron in Rome: Cardinal Odoardo Farnese. In this article we analyse the possible causes of this melancholy, which, together with his disease, remarkably conditioned his last years of life.
Downloads
Métricas alternativas
References
Aristóteles. El hombre de genio y la melancolía (problema XXX, I). Prólogo y notas de Jackie Pigeaud, traducido por Cristina Serna y revisado por Jaume Pòrtulas. Barcelona: Acantilado, 2007.
Andrews, Keith. “Annibale Carracci’s last residence in Rome”. The Burlington Magazine, nº 116 (1974), 32-35.
Baglione, Giovanni. Le Vite de´Pittori Scultori et Architetti. Dal Pontificato di Gregorio XIII fino a tutto quello d´Urbano VIII nel 1642 (1642). Editado por Gradara Pesci. Velletri: Arnaldo Forni Editore, 1924.
Bellori, Giovan Pietro. Vidas de pintores (1672). Traducción Isabel Morán García. Introducción, edición y notas Miguel Morán Turina. Madrid: Akal, 2005.
Benati, Daniele. “Annibale Carracci e il vero”. En Annibale Carracci (cat. exp.), ed. por Daniele Benati y Eugenio Riccòmini, 19-35. (Bolonia, Museo Civico Archeologico, 2006-2007; Roma, DART Chiostro del Bramante, 2007). Milán: Electa Mondadori, 2006.
Benati, Daniele. “Una vita negli autoritratti”. En Annibale Carracci (cat. exp.), ed. por Daniele Benati y Eugenio Riccòmini, 70-85. (Bolonia, Museo Civico Archeologico, 2006-2007; Roma, DART Chiostro del Bramante, 2007). Milán: Electa Mondadori, 2006.
Benati, Daniele. “Annibale Carracci y los boloñeses en Roma”. En Annibale Carracci. Los frescos de la capilla Herrera en Roma (cat. exp.), ed. por Andrés Úbeda de los Cobos, 46-61. (Madrid, Museo Nacional del Prado, 2022; Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2022; Roma, Gallerie Nazionali di Arte Antica - Palazzo Barberini, 2022-2023). Madrid: Museo Nacional del Prado, 2022.
Bolaños, María. “Tiempos de melancolía”. En Tiempos de melancolía. Creación y desengaño en la España del Siglo de Oro (cat. exp.), dir. científica María Bolaños, 14-33. (Valladolid, Museo Nacional de Escultura, 2015; Valencia, Museo de Bellas Artes, 2015-2016; Palma de Mallorca, CaixaForum, 2016). Madrid: Obra Social “la Caixa”, Secretarla General Técnica del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte y Turner, 2015.
Burton, Robert. Anatomía de la melancolía (1621). Prólogo y selección por Alberto Manguel. Madrid: Alianza Editorial, 2006.
Checa Cremades, Fernando y Morán, José Miguel (1982). El Barroco. Madrid: Istmo, 2001.
Cropper, Elizabeth. La pintura boloñesa en el Prado: tras las huellas de Malvasia como crítico de la pintura. Madrid: Abada Editores, 2017.
De Grazia, Diane. “Carracci drawings in Britain and the state of Carracci studies”. Master Drawings, vol. 36, nº 3 (Otoño, 1998), 292-304.
Dixon, Laurinda S. The dark side of genius. The melancholic persona in art, ca. 1500-1700. University Park, Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press, 2013.
Feigenbaum, Gail. “‘A likeness in the tomb’: Annibale's Self-Portrait Drawing in the J. Paul Getty Museum”. Getty Research Journal, nº 2 (2010), 19-38.
Ficino, Marsilio. Tres libros sobre la vida (1489). Traducido por Marciano Villanueva Salas. Madrid: Asociación Española de Neuropsiquiatría, 2006.
Földényi, Lászlo F. Melancolía (1984). Traducido por Adan Kovacsics. Barcelona: Galaxia Gutenberg. Círculo de Lectores, 2008.
Gage, Frances. “Invention, wit and melancholy in the art of Annibale Carracci”. Intellectual History Review, vol. 24, nº 3 (2014), 389-413.
Ganz, Kate. “Annibale’s life: Art and life in the Eternal City. Catalogue Nos. 62-95”. En The Drawings of Annibale Carracci (cat. exp.), ed. por Frances P. Smyth y Susan Higman, 200-289 (Washington, National Gallery of Art, 1999-2000). Washington: National Gallery of Art, 1999.
Ginzburg Carignani, Silvia. “Annibale in Palazzo Farnese a Roma”. En Annibale Carracci (cat. exp.), ed. por Daniele Benati y Eugenio Riccòmini, 449-457. (Bolonia, Museo Civico Archeologico, 2006-2007; Roma, DART Chiostro del Bramante, 2007). Milán: Electa Mondadori, 2006.
Jaffé, Michael. “The Carracci at Newcastle”. The Burlington Magazine, vol. 104, nº 706 (Enero, 1962), 26-30.
Jaffé, Michael. The Devonshire Collection of Italian Drawings. Bolognese and Emilian Schools. Londres: Phaidon Press Limited, 1994.
Klibansky, Raymond, Panofsky, Erwin y Saxl, Fritz. Saturno y la melancolía. Madrid: Alianza Editorial, 2012.
Malinverni, Alessandro. “Il pittore e il cardinale”. En Il pittore e il cardinale. Annibale Carracci e Odoardo Farnese tra Roma e Camaldoli (cat. exp.), ed. por Alessandro Malinverni, 11-28. Parma: Pinacoteca Stuard, 2022.
Mancini, Giulio. Considerazioni sulla pittura (1628). Edizione critica e introduzione di Adriana Marucchi. Roma: Academia Nazionale dei Lincei, 1956.
Martin, John Rupert. The Farnese Gallery. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1965.
Moffitt, John F. “Painters ‘born under Saturn’: the physiological explanation”. Art History, nº 11 (1988), 195-216.
Pérez Sánchez, Alfonso E. Annibale Carracci. Madrid: Historia 16, 1993.
Posner, Donald. “Annibale Carracci and his School: The Paintings of the Herrera Chapel”. Arte antica e moderna, nº 12 (1960), 397-412.
Posner, Donald. Annibale Carracci. A study in the reform of Italian painting around 1590, 2 vols. Londres: Phaidon, 1971.
Robertson, Clare. The invention of Annibale Carracci. Milán: Silvana Editoriale, 2008.
Robertson, Clare. “Late Annibale and his workshop: invention, imitation and patronage”. Mitteilungen Des Kunsthistorischen Institutes in Florenz 54, nº 2 (2010-2012), 267-294.
Robertson, Clare y Whistler, Catherine. Drawings by the Carracci from British Collections (cat. exp.) (Oxford, Ashmolean Museum, 1996-1997; Londres, Hazlitt, Gooden & Fox, 1997). Oxford: Ashmolean Museum y Hazlitt, Gooden & Fox, 1996.
Rodríguez de la Flor, Fernando. Era melancólica. Figuras del imaginario barroco. Palma de Mallorca: José J. de Olañeta Editor y Edicions Universitat de les Illes Balears, 2007.
Spear, Richard E. “Scrambling for scudi: Notes on Painters’ Earnings in Early Baroque Rome”. The Art Bulletin, vol. 85, nº 2 (Junio 2003), 310-320.
Stanzani, Anna. “Regesto documentario”. En Annibale Carracci (cat. exp.), ed. por Daniele Benati y Eugenio Riccòmini, 465-479. (Bolonia, Museo Civico Archeologico, 2006-2007; Roma, DART Chiostro del Bramante, TF, 2007). Milán: Electa Mondadori, 2006.
Summerscale, Ann. Malvasias’s Life of the Carracci. Commentary and translation. Pennsylvania: State University Press, 2000.
Turner, Nicholas. “The Gabburri/Rogers Series of Drawn Self-Portraits and Portraits of Art”. Journal of the History of Collections vol, 5, nº 2 (1993), 179-216.
Turner, Nicholas. “Carracci Drawings. Oxford”. The Burlington Magazine, vol. 139, nº 1128 (1997), 209-211.
Úbeda De Los Cobos, Andrés. “La capilla Herrera en Santiago de los Españoles. El último fresco de Annibale Carracci en Roma”. En Annibale Carracci. Los frescos de la capilla Herrera en Roma (cat. exp.), ed. por Andrés Úbeda de los Cobos, 82-135. (Madrid, Museo Nacional del Prado, 2022; Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2022; Roma, Gallerie Nazionali di Arte Antica - Palazzo Barberini, 2022-2023). Madrid: Museo Nacional del Prado, 2022.
Uginet, François-Charles. “Palazzo Farnese”. En Palazzo Farnese, ed. por François-Charles Uginet, 5-15. Calenzano (Florencia): 5 Continents Editions, Éditions Nihil Obstat, 2007.
Weston-Lewis, Aidan. “Annibale Carracci and the Antique”. Master Drawings, vol. 30, nº 3 (1992), 287-313.
Wittkower, Rudolf y Wittkower, Margot. Nacidos bajo el signo de Saturno: el carácter y la conducta de los artistas: Una historia documentada desde la Antigüedad hasta la Revolución francesa. Madrid: Cátedra, 1982.
Zapperi, Roberto. “The summons of the Carracci to Rome: some new documentary evidence”. The Burlington Magazine, vol. 128 (1986), 203-205.
Zapperi, Roberto. “Odoardo Farnese, principe e cardinale”. En Les Carrache et les décors profanes. Actes du colloque de Rome (2-4 octubre 1986), 335-358. Rome: École Française de Rome, 1988.
Zapperi, Roberto. “Annibale Carracci als Hofmaler des Kardinals Odoardo Farnese”. Vorträge aus dem Warburg-Haus, 7 (2003), 49-95.
Zapperi, Roberto. “Annibale Carracci e Odoardo Farnese”. Bollettino d’arte, vol. 95, nº 8 (2010), 77-102.
Zapperi, Roberto. “Palazzo Farnese: Rome”. The Burlington Magazine, vol. 153, nº 1297 (Abril, 2011), 280- 281.
Zilsel, Edgar. El genio. Génesis de un concepto (1925). Traducción Juan José del Solar. Madrid: Asociación Española de Neuropsiquiatría, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fernando López Chaurri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación pública, transformación) a la Universidad de León, por lo que pueden establecer, por separado, acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Este trabajo se encuentra bajo la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Puede consultarse desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia.
- Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.