Gender inequality in STEM careers in Uruguay. Building culture and records: the experience at the Institut Pasteur de Montevideo with InMujeres (Uruguay)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.v0i15.6171

Keywords:

STEM, women in science, gender inequality, public policies

Abstract

In Uruguay, global participation of women in research is equal, although they do not have equal participation in decision-making spaces. Here I report inidcators that show a gap in women participation and visibilize a gender equality problem in science and academia. The consequences and causes of this problem are analyzed and guidelines are proposed for a public equality policy focused on addressing the strategic gender needs. Finally, I describe the experience of a research institute with the application of a gender equality public policy tool designed to promote and bring about cultural changes in organizations. This or a similar auditable tool could become a fundamental pillar for a public policy of equality in science.

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Author Biography

Victoria Prieto-Echagüe, Institut Pasteur de Montevideo - Uruguay

Investigadora Adjunta en el Laboratorio de Genética Molecular Humana del Institut Pasteur de Montevideo. Investigadora postdoctoral en el Laboratorio de Genética Molecular Humana del Institut Pasteur de Montevideo. PhD. En Biología Celular y molecular por State University of New York at Stony Brook, New York, USA. Licenciada en Bioquímica por la Facultad de Ciencias de la Universidad de la República, Uruguay. Diploma en Género y Políticas de igualdad, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Uruguay (FLACSO Uruguay). Beca Fulbright para realizar estudios de doctorado en el exterior. Investigadora Nivel 1 Del Sistema Nacional de Investigadores, Uruguay. Investigadora Nivel 3 del Programa de Desarrollo de las Ciencias Básicas (Pedeciba), Uruguay. Integrante de la Comisión de Género, del Comité de Calidad con Equidad de Género del Institut Pasteur de Montevideo y de la Comisión de Género del Pedeciba.

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Published

2020-06-25

How to Cite

Prieto-Echagüe, V. (2020) “Gender inequality in STEM careers in Uruguay. Building culture and records: the experience at the Institut Pasteur de Montevideo with InMujeres (Uruguay)”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (15), pp. 143–163. doi: 10.18002/cg.v0i15.6171.