Happily N’ever After… A reverse speech. Animation film and gender speech

Authors

  • Rebeca Cristina López González Universidade de Vigo - España

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.v0i16.6926

Keywords:

animation cinema, accultura, child and youth socialization, feminist linguistics, gender discourse, empowerment

Abstract

Cinema has been considered a very useful tool for spreading prevailing views and dominant discourse due to its mass appeal. Something similar happens with animation cinema, whose value as an acculturating agent of the masses of all ages should not be despised or underestimated. Fairy tales, in turn, have been molded in each society to design the inner nature and instruct the child and youth reader. This paper analyses the dialogues in Spanish included in the animated film Happily N’Ever After (2006) applying the model proposed by Travalia (2020) with the aim of determining the nature of the verbal language used from the perspective of feminist empowerment.

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Author Biography

Rebeca Cristina López González, Universidade de Vigo - España

Licenciada en Traducción e Interpretación por la Universidade de Vigo. En esta misma universidad obtuvo el doctorado (cum laude) en 2015 tras defender su análisis del humor intertextual hallado en un corpus de cine de animación dirigido a todos los públicos. Forma parte del grupo de investigación GALMA Observatory for Media Accessibility. Entre sus publicaciones más recientes destacan su aportación a la revista Comunicación y Género Vol. 2 (2019) y su capítulo para el volumen Contemporary Fairy-Tale Magic [2020, Brugué y Llompart (eds.)]. Sus líneas de investigación se centran en la traducción especializada, abarcando desde la traducción audiovisual, hasta la traducción económica, jurídica y literaria; así como el análisis de la perspectiva de género en textos literarios/audiovisuales.

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Published

2021-06-29

How to Cite

López González, R. C. (2021) “Happily N’ever After… A reverse speech. Animation film and gender speech”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (16), pp. 369–388. doi: 10.18002/cg.v0i16.6926.