Sexual Capital and Heartbreak in the Paradise Trilogy of Ulrich Seidl
DOI:
https://doi.org/10.18002/cg.v0i16.6935Keywords:
sexual capital, love, female agency, cinema, documentary fictionAgencies:
Maria Medina-Vicent forma parte del proyecto «La agenda de igualdad. Resistencias, retos y respuestas» (20I325.01/1) financiado por la Generalitat Valenciana.Abstract
In this article we show the need for a reading of female agency from a multidimensional perspective that addresses the intersection of the gender issue with other variables related to nationality, social class, age, etc. In this sense, the work of the Austrian director Ulrich Seidl allows us to glimpse, in his Paradise Trilogy (2012-2013), the complexity that accompanies the position of women in contemporary Austrian society as a reflection of a West in decline. To establish a critical reading of the discourses on the decision-making and action capacity of the protagonists regarding issues such as sexuality and love contained in this trilogy, we will start from the theory of late modern sexual capital proposed by the sociologists Eva Illouz and Dana Kaplan as well as the sociological theories on love of the first cited author.
Downloads
Métricas alternativas
References
Alarcón Zayas, Violeta (2017): “Análisis interseccional de las relaciones de poder en la película Amor de Ulrich Seidl”. En: Revista Comunicación y Medios, nº. 36, pp. 55–70. Disponible en: https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/42544 [27/02/2021].
Boneva, Ralitza (2016): “Faith as a form of life”. En: Tópicos del seminario, nº. 36, pp. 93-119. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-12002016000200093&lng=es&nrm=iso&tlng=en [27/02/2021].
Brady, Martin y Hughes, Helene (2014): “Import and Export: Ulrich Seidl’s Indiscreet Anthropology of Migration”. En Robert von Dassanowsky y Oliver C. Speck (eds.): New Austrian Film. New York/Oxford: Berghahn Books, pp. 207-226.
Dowsett, Gary W. (2014): “The price of pulchritude, the cost of concupiscence: how to have sex in late modernity”. En: Culture, Health and Sexuality, nº. 17, pp. 5–19. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25270727/ [27/02/2021].
Frey, Mattias (2014): “The Possibility of Desire in a Conformist World: The Cinema of Ulrich Seidl”. En Robert von Dassanowsky y Oliver C. Speck (eds.): New Austrian Film. New York/Oxford: Berghahn Books, pp. 189-198.
Granatowska, Anna (2014): “Between Documentary and Fiction: Authenticity and Voyeurism in the Cinema of Ulrich Seidl”. En: Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, nº. 24, pp. 61–70. Disponible en: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/i/article/view/1317 [27/02/2021].
Green, Adam Isaiah (2013): Sexual Fields. Toward a Sociology of Collective Sexual Life. Chicago: University of Chicago Press.
Hakim, Catherine (2012): Capital erótico. El poder de fascinar a los demás. Barcelona: Debate.
Hennessy, Rosemary (2000): Profit and Pleasure: Sexual Identities in Late Capitalism. New York: Routledge.
Illouz, Eva (2012): Por qué duele el amor. Una explicación sociológica. Buenos Aires: Katz Editores.
Illouz, Eva (2014): Erotismo de autoayuda. Cincuenta sombras de Grey y el nuevo orden romántico. Buenos Aires: Katz Editores.
Illouz, Eva (2020): El fin del amor. Una sociología de las relaciones negativas. Buenos Aires: Katz Editores.
Illouz, Eva y Kaplan, Dana (2020): El capital sexual en la modernidad tardía. Barcelona: Herder.
Knauss, Stefanie (2013): “The Paradise Trilogy: Love, Faith, Hope”. En: Journal of Religion & Film, vol. 17, nº. 2, Article 12. Disponible en: https://digitalcommons.unomaha.edu/jrf/vol17/iss2/12/ [27/02/2021].
Laval, Christian y Dardot, Pierre (2013): La nueva razón del mundo. Ensayo sobre la sociedad neoliberal. Barcelona: Gedisa.
López Delgado, Cristina (2006): “El desasosiego de Michael Haneke”, en: Magazin, nº. 17, pp. 60-61. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2570149.pdf [27/02/2021].
Mundhenke, Florian (2011): “Authenticity vs. Artifice: The Hybrid Cinematic Approach of Ulrich Seidl”. En: Austrian Studies, nº. 19, pp. 113–125. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/10.5699/austrianstudies.19.2011.0113 [27/02/2021].
Parvulescu, Anca (2012): “Import/Export: Housework in an International Frame”. En: PMLA/Publications of the Modern Language Association of America, Vol. 127 nº. 4, pp. 845–862. Disponible en: https://www.cambridge.org/core/journals/pmla/article/abs/importexport-housework-in-an-international-frame/D8F8060E6F95D25101018CF04BF1A9A0 [27/02/2021].
Pötting, Sven (2013): “Las mujeres de la Berlinale”. En: El Ojo Que Piensa. Revista de Cine Iberoamericano, nº. 8. Disponible en: http://www.elojoquepiensa.cucsh.udg.mx/index.php/elojoquepiensa/article/view/158 [27/02/2021].
Prager, Brad (2019): “Trophy hunter: Ulrich seidl’s portraits and safari”. En: New German Critique. An Interdisciplinary Journal of German Studies, vol. 46, nº. 3, pp. 157–179. Disponible en: https://read.dukeupress.edu/new-german-critique/article-abstract/46/3%20(138)/157/140576/Trophy-Hunter-Ulrich-Seidl-s-Portraits-and-Safari?redirectedFrom=fulltext [27/02/2021].
Preciado, Paul B. (2008): Testo Yonqui. Barcelona: Espasa Calpe.
Tola, Miriam (2019): “Killing softly European whiteness, black labor, and African wildlife in Ulrich Seidl’s safari”. En: Studi Culturali, vol. 16 nº. 3, pp. 409–427. Disponible en: https://www.rivisteweb.it/doi/10.1405/95791 [27/02/2021].
Vicari, Justin (2006): “Dog Days (Hundstage)”. En: Film Quarterly, Vol. 60 nº. 1, pp. 40–45. Disponible en: https://online.ucpress.edu/fq/article-abstract/60/1/40/40285/Dog-Days-Hundstage?redirectedFrom=fulltext [27/02/2021].
Vicari, Justin (2014): “Dog Days: Ulrich Seidl’s Fin-de-siècle Vision”. En Robert von Dassanowsky y Oliver C. Speck (eds.): New Austrian Film. New York/Oxford: Berghahn Books, pp. 199–206.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria Medina-Vicent
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación pública, transformación) a la Universidad de León, por lo que pueden establecer, por separado, acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Este trabajo se encuentra bajo la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Puede consultarse desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia.
- Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.