Feminism and Social Work in Spain: Presence and representation in the curricula of an inseparable discipline

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.i20.8447

Keywords:

feminism, gender perspective, social work, university education, bachelor's degree

Abstract

Feminism is a necessary element to achieve universal values of equality, justice, and freedom. In order for it to be truly considered a pluralistic element, many scholars have reflected on the need for its integration into the educational sphere. Based on the premise that feminism is intrinsic to Social Work, this study examines the state of university-level training for social workers in feminism and gender. To this end, the curricula of the 37 Spanish universities offering the Bachelor's Degree in Social Work were reviewed. The findings reveal that gender-related training is primarily provided by public institutions, characterized by significant territorial disparities and delivered mainly through elective courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

Author Biographies

Rubén Yusta Tirado, Universidad Pontificia Comillas - España

PhD in Social Work from the Complutense University of Madrid (UCM), a Master's degree in Gerontology and Person-Centered Care from the International University of Valencia, and a Diploma in Social Work from the UCM. He is currently an Assistant Professor at the Comillas Pontifical University (UPC) and Coordinator of the Master's degree in Social Work in the Healthcare Field at the UPC. He is a member of the Governing Board of the Official College of Social Workers of Madrid and Director of the journal Trabajo Social Hoy.

Sara Martín Blanco, Hospital Universitario San Rafael - España

Degree in Social Work and Criminology from the Comillas Pontifical University and a Master's degree in Feminist Studies and Equality Intervention from the University of Valladolid. She is currently Head of the Solidarity Department at the San Rafael University Hospital in Madrid and Founder and Director of Saramblanco Social Consulting.

References

Aguilar Barriga, Nani (2020). “Una aproximación teórica a las olas del feminismo: la cuarta ola”. En: Femeris, 5(2), pp.121-146. Disponible en: https://doi.org/10.20318/femeris.2020.5387 [01/08/2024].

Alcívar López, Natividad de Lourdes; Montecé Giler, Salomón Alejandro y Montrecé Giler, Luis Alfredo (2022). “La igualdad y el feminismo”. En: Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 31(1), pp. 1-34. Disponible en: https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2984 [01/08/2024].

Ballarín Domingo, Pilar y Iglesias Galdo, Ana (2018). “Feminismo y Educación. Recorrido de un camino común”. En: Historia de la Educación, 37(1), pp. 37-67. Disponible en. https://doi.org/10.14201/hedu2018373767 [01/08/2024].

Blanco, Rafael (2018). “Del fulgor al desencanto. Desafíos para el feminismo académico en la fugaz experiencia de la Carrera de Estudios de la Mujer (Universidad de Buenos Aires)”. En: Revista Interdisciplinaria de estudios de género de El Colegio de México, 4(1), pp. 1-31. Disponible en: https://doi.org/10.24201/eg.v4i0.159 [01/08/2024].

Bueno, Ana Marcela; Florián Buitrago, Maribel y Chinchilla Romero, Diana Milena (2022). “Contribuciones feministas al trabajo social: reflexiones críticas para la intervención”. En: Revista de Trabajo Social, 97(1), pp. 147-160. Disponibel en: https://doi.org/10.7764/rts.97.147-160 [01/08/2024].

Bustelo Ruesta, María (2009). La igualdad en la política educativa: Género y educación en España. Madrid: Narcea.

Cobo, Rosa (2019a). “La cuarta ola feminista y la violencia sexual”. En: Revista Interuniversitaria de Cultura Paradigma, 22(1), pp. 134-138.

Cobo, Rosa (2019b). Educar en la igualdad y en la diversidad. Madrid: Los Libros de la Catarata.

Consejo General de Trabajo Social (2023). Datos y cifras sobre la profesión del Trabajo Social en España. Disponible en: https://www.cgtrabajosocial.es/cifras# [18/01/2025].

Consejo General del Poder Judicial (2024). “Las 194.658 víctimas de la violencia de género de 2023, 533 mujeres cada día, suponen un aumento del diez por ciento con respecto al año anterior”, 20 de marzo de 2024. Disponible en: https://www.poderjudicial.es/cgpj/es/Poder-Judicial/Consejo-General-del-Poder-Judicial/En-Portada/Las-194-658-victimas-de-la-violencia-de-genero-de-2023--533-mujeres-cada-dia--suponen-un-aumento-del-diez-por-ciento-con-respecto-al-ano-anterior- [18/01/2025].

Dominelli, Lena y Mcleod, Eileen (1999). Trabajo Social Feminista. Madrid: Cátedra.

Duarte, Cory y Rodríguez, Viviana (2020). “Presencias y ausencias sobre género y feminismos en publicaciones de Trabajo Social”. En: Revista Perspectivas, 36(1), pp.253-285.

Fernández, Eugenia (2020). “¿Qué es el feminismo?. Definir la cuestión”. En: Amnistía Internacional, 23 de diciembre. Disponible en: https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/blog/historia/articulo/que-es-el-feminismo-definir-la-cuestion/ [01/08/2024].

Fernández-Montaño, Patricia (2015). “Trabajo Social Feminista. Una revisión teórica para la redefinición práctica”. En: Global Social Work, 5(9), pp. 24-39.

Fondevila, Joan Francesc; del Olmo, Josep Lluís y Sierra, Javier (2011). “Universidades privadas, ¿un subsistema diferente?: Cómo desarrollan los estudiantes sus preferencias hacia la universidad”. En: Revista de Comunicación Vivat Academia, 114(1), pp. 277-310. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15178/va.2011.114.277-310 [01/08/2024].

Gallego Obieta, Verónica (2022). “No hay Trabajo Social sin feminismo”. En: Colegio Oficial de Trabajo Social de Madrid, 8 de marzo. Disponible en: https://www.comtrabajosocial.com/no-hay-trabajo-social-sin-feminismo-por-veronica-gallego-vocal-de-la-junta-de-gobierno/ [01/08/2024].

Gamba, Susana (2018). Feminismo: historia y corrientes. En: Diccionario de estudios de Género y Feminismos. Biblos.

Garrido-Rodríguez, Carmen (2021). “Repensando las olas del Feminismo. Una aproximación teórica a la metáfora de las ‘olas’”. En: Investigaciones Feministas, 12(2), pp. 483-492. Disponible en: https://dx.doi.org/10.5209/infe.68654 [01/08/2024].

López-del Pino, Francisco y Córdova-Suárez, Ana K. (2011). “Análisis de las variables que determinan la elección de asignaturas optativas. El caso del grado en turismo de la ULPGC”. En: III Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el ámbito de las TIC. Las Palmas de Gran Canaria, España. Disponible en: https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/20509/1/0730076_00000_0009.pdf [01/08/2024].

Maier-Hirsch, Elizabeth (2020). “Revistando el Sentipensar de la Segunda Ola Feminista: Contextos, miradas, hallazgos y limitaciones”. En: Revista Culturales, 8(1), pp. 1-39. Disponible en: https://doi.org/10.22234/recu.20200801.e485 [01/08/2024].

Marañón, Iria (2017). Educar en el feminismo. Barcelona: Plataforma Editorial.

Moriana, Gabriela (Coord.) (2024). Trabajo Social con perspectiva feminista. Barcelona: Tirant lo Blach.

Palomar, Aitana (2024). “Una breve historia del feminismo: las fechas y los nombres clave”. En: National Geographic, 7 de marzo. Disponible en: https://historia.nationalgeographic.com.es/a/breve-historia-feminismo-fechas-nombres-clave_17778 [01/08/2024].

Pecharromán, Carolina (2022). “Seis datos sobre la desigualdad de género que tienes que conocer”. En: RTVE, 7 de marzo. Disponible en: https://www.rtve.es/noticias/20220307/seis-datos-desigualdad-genero-tienes-conocer/2299923.shtml [01/08/2024].

Raya, Esther (2023). “Por qué es necesario educar en feminismo”. En: The Conversation, 12 de noviembre. Disponible en: https://theconversation.com/por-que-es-necesario-educar-en-feminismo-214730 [01/08/2024].

Sorlí, Marta (2023). “Feminismo y trabajo social: un tándem indivisible”. En: Servicios Sociales y Política Social, 129(1), pp. 67-80.

Subirats Martori, Marina (2001). Coeducación: El reto de la igualdad desde la infancia. Barcelona: Graó.

Yusta Tirado, Rubén;de Gea Grela, Pablo; Gallardo Peralta, Lorena Patricia y Sánchez Moreno, Esteban (2024). “La formación en Gerontología en la disciplina del Trabajo Social en España. Un análisis de los planes de estudio del grado en Trabajo Social”. En: Rumbos TS, 31(1), pp. 7-21. Disponible en: https://doi.org/10.51188/rrts.num31.831 [01/08/2024].

Published

2025-06-28

How to Cite

Yusta Tirado, R. and Martín Blanco, S. . (2025) “Feminism and Social Work in Spain: Presence and representation in the curricula of an inseparable discipline”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (20), pp. 513–526. doi: 10.18002/cg.i20.8447.