“La educación es importante”: Socio-educational experiences and gender dynamics among young mothers attending college

Auteurs

  • Beatriz Alvarado University of Massachusetts - Estados Unidos

DOI :

https://doi.org/10.18002/cg.v0i8.886

Mots-clés :

maternity, college women, education system, Family nucleus, child care, gender roles, male roles

Résumé

Childcare is already a difficult job, which can become even more stressful if other responsibilities are added. This article describes educational and social experiences of low- income women who are mothers and first-generation college students in both private and  public educational institutions in Peru and Mexico. These women are not only responsible for their children’s well-being, but also struggle to maintain their status as regular full-time students. Four main themes are analyzed in this study: Familiar participation in the childcare, school pressure and educational system support, socio-cultural beliefs about women’s roles and childcare, and participants’ views of their professional and social futures. The author suggests that more attention needs to be provide to these women´s socio-educational needs, for them to attain their goals in an already unfriendly patriarchal societal context.

 

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Métricas alternativas

Références

Aguilera, Teresa (2009): “Plan Rector de Desarrollo Institucional, 2009-2013”, [en línea] Disponible en:

http://www.uaemex.mx/planeacion/InfBasCon/ContaduriayAdministracion/ PlandeDesarrollo/2009-2013/PLAN_ADMON%20Y%20CONT.pdf [10/01/2013].

Argüelles, Ana Rosa; Martínez, Carolina y Menéndez, Paz (2004): Igualdad de Oportunidades y Responsabilidades familiares. Madrid: Editorial Consejo Económico y Social.

Belenky, Mary F.; McVicker, Clinchy B.; Rule Golberger, Nancy y Mattuck Tarule, Jill (1997): Women's Ways of Knowing: The Development of Self, Voice, and Mind. New York: Basic Books.

Campbell, Patricia (1993): No Going Back: Women as University Students. Halifax: Fernwood Publishing.

Caplan, Paula (1994): Lifting a Ton of Fathers: A woman’s Guide to Surviving in the Academic World. Toronto: University of Toronto Press.

CEPAL - Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2004): Caminos hacia la Equidad de Género en América Latina y el Caribe. 9ª Conferencia Regional sobre la Mujer de América Latina y el Caribe. México, D.F: CEPAL.

CEPAL - Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2008): “Panorama Social de América Latina”, [en línea] Disponible en: http://www.eclac.cl/cgi-bin/getProd.asp?xml=/publicaciones/xml/2/34732/P34732.xml& xsl=/ dds/tpl/p9f.xsl&base=/dds/tpl/top-bottom.xslt [10/01/2013].

Chung, Carmela; Straatman, Rosa; Quispe, Maricela y Reynaga, Gumercinda (2001): Menarche and its Implications for Educational Policy in Perú. Ayacucho, Perú: Red Nacional de Promoción de la Mujer.

Collins, Patricia (1990): Black Feminist thought: Knowledge, Consciousness and the Politics of Empowerment. Boston: Unwin Hyman.

Correa, María (2005): La Feminización de la Educación Superior. Bogotá: Tercer mundo editores.

Corvalan, Graziella (1990): Mujer y Educación en América Latina y el Caribe. Cuadernos de Discusión. Asunción: Centro Paraguayo de Estudios Sociológicos.

Creswell, John W. (2006): Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches. Los Angeles: Sage Publications.

Crittenden, Ann (2001): The price of motherhood. Why the Most Important Job in the World is Still the Least Valued. New York: Henry Holt & Co.

Dentitth, Audrey y Brady, Jeanne (2001): “Critical Voyages: Postmodern Feminist Pedagogies as Liberatory Practice”. En: Teaching Education, vol. 12, nº 2, pp. 165-176.

DESCO - Centro de Estudios y Promoción del Desarrollo (1992): Pautas y prácticas de Crianza de Niños de 0 a 6 años de Zonas Urbano-Marginales y Rurales. Lima: Unidad de desarrollo y proyectos.

Fagan, Honor (1991): “Local Struggles: Women in the Home and Critical Feminist Pedagogy in Ireland” En: Journal of Education, vol. 173, nº 1, pp. 65-75.

Flax, Jane (1997): “Postmodernism and Gender Relations in Feminist Theory”. En: Sandra Kemp y Judith Squires (ed.): Feminisms. Oxford: Oxford University Press, pp. 170-180.

Foro Educativo y Consorcio de Universidades (2001): La Universidad en el Perú: Desafíos y Preguntas. Lima: Foro Educativo y Consorcio de Universidades.

Garcia, Maria (2008): “The Impact of Program Experiences on the Retention of Women Engineering Students in Mexico”. PhD dissertation, Texas University, [en línea] Disponible en: http://repository.tamu.edu/bitstream/handle/1969.1/ETD-TAMU-2008-12- 210/VILLA-DISSERTATION.pdf?sequence=1 [10/01/2013].

Gouthro, Patricia (2002): “What counts? Examining Academic Values and Women´s Life Experiences from a Critical Feminist Perspective”. En: The Canadian Journal for the Study of Adult Education, vol. 16, nº 1, pp.1-19.

Hidalgo, Liliam (2004): “Cuatro Ventanas para Mirar la Escuela Rural Andina en el Cusco”. En: Tarea Revista de Educación y Cultura, vol. 59, nº 11, pp. 29-34.

Kalil, Ariel y Danziger, Sandra (2000): “How Teen Mothers are Faring under Welfare Reform”, [en línea] Disponible en: http://www.fordschool.umich.edu/research/pdf/kalil_2_03_00.pdf [10/01/2013].

López, Francisco (2007): “Notas para un estudio comparado de la educación superior a nivel mundial”. CLACSO, [en línea] Disponible en: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/segrera/03LSegrera.pdf [10/01/2013].

Macedo, Beatriz (2003): “Secondary Education in Rural Areas”. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe UNESCO-Santiago, [en línea] Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001611/161192e.pdf [10/01/2013].

McFarlane, Seth; Beaujot, Roderic and Haddad, Tony (2000): “Time Constraints and Relative Resources as Determinants of the Sexual Division of Domestic Work”. En: Canadian Journal of Sociology, vol. 25, nº 1, pp. 61-82.

Montaño, Sonia (2007): “El Sueño de las Mujeres: Democracia en la Familia”. En: Irma Arrigada y Verrónica Aranda (ed.): Cambio de las Familias en el Marco de las Transformaciones Globales: Necesidad de Políticas Públicas Eficaces. Serie Seminarios y Conferencias, nº 42. CEPAL/UNFPA, Santiago de Chile, pp. 139-143.

Montero, Carmen y Tovar, Teresa (1999): Agenda Abierta para la Educación de las Niñas Rurales. Lima, CARE-Perú: Instituto de Estudios Peruanos y Foro Educativo.

Myers, Robert (1994): Estudios de prácticas de crianza. Contexto general. Colección Prácticas de Crianza. Bogotá: CELAM, UNICEF y SELAC.

Niddifer, Jana and Bashaw, Carolyn (2001): Women Administrators in Higher Education: Historical and Contemporary Perspectives. Albany, NY: State University of New York Press.

Stalker, Joyce (2001): “Misogyny, Women, and Obstacles to Tertiary Education: A Vile Situation”. En: Adult Education Quarterly, vol. 51, nº 4, pp.288-305.

Stromquist, Nelly (1992): Women and education in Latin America. Knowledge, Power, and Change. Boulder: Lynne Rienner Publishers.

Tisdell, Elizabeth (1995): Creating inclusive adult learning environments: Insights from multicultural and feminist pedagogy. Columbus: ERIC Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education. The Ohio State University.

UNESCO (1998): “Higher education in the twenty-first century”. Thematic Debate, [en línea] Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001166/116618m.pdf [10/01/2013].

Universia (2005): “Feminización en la Educación Superior”, [en línea] Disponible en: http://sitios.universia.edu.pe/noticias/principales/destacada.php?id=41954 [10/01/2013].

Téléchargements

Publiée

2013-11-08

Comment citer

Alvarado, B. (2013) « “La educación es importante”: Socio-educational experiences and gender dynamics among young mothers attending college », Cuestiones de Género: de la igualdad y la diferencia, (8), p. 183–199. doi: 10.18002/cg.v0i8.886.