Sorolla and Classical sculpture: An approximation through his drawings following classical sculptures.
DOI:
https://doi.org/10.18002/da.i21.7266Keywords:
Sorolla, Parthenon, drawing following classical sculptures, Cast, Classic sculpture, Accademia di Belle Arti di Firenze. Painting scholarship, Rome.Agencies:
Blanca Pons Sorolla, Graciella Cirri, Academia de Bellas Artes de Florencia, Museo Sorolla, Diputación de Valencia.Abstract
The present work analyses three drawings following classical sculptures that Joaquín Sorolla Bastida painted during his stay as a painting scholarship in Rome between 1885 and 1888. Two of these studies depict sections of the Parthenon marbles, while the other corresponds to Michelangelo's Madonna Medici. Thus, through a documentary and comparative study of the palaeographic sources included in these drawings and the documentary sources housed in the Sorolla Museum, an attempt will be made to identify the visual references that the painter used to create these works. The aim is to provide a glimpse of Sorolla's relationship with classical sculpture and the places where he studied it during his Italian period.
Downloads
Métricas alternativas
References
Díaz Pena, Roberto. “Sorolla y la Fotografía”. Tesis doctoral. Universidad Rey Juan Carlos, 2011.
Dyson, Stephen L. Archaeology, Ideology and Urbanism in Rome from the Grand Tour to Berlusconi. Cambridge: Cambridge University Press, 2019.
Fehlmann, Marc. “Casts & connoisseurs: the early reception of the Elgin Marbles”. Apollo, Vol. 165, nº 544 (2007), 44-54.
Fenoll Cascales, José y Robles Moreno, Jesús. “Tras los pasos de Sorolla en Roma: La identificación arqueológica de una cratera en su pintura”. Ars Longa: Cuadernos de Historia del Arte, nº 30 (2021), 255-263.
Gracia, Carmen. Las pensiones de pintura de la Diputación de Valencia. Valencia: Alfons el Magnànim. Institució Valenciana d’Estudis i Investigació, 1987.
Häusser, Heinz Georg. Il secreto della forma in Michelangelo: Le figure della Sagrestia Nuova. Roma: Edizioni Arcobaleno, 2002.
Jenkins, Ian. “The Composition of the So-Called Eponymous Heroes on the East Frieze of the Parthenon”. American Journal of Archaeology, Vol. 89, nº 1 Centennial Issue (1985), 121-127.
Jenkins, Ian. “Acquisition and Supply of Casts of the Parthenon Sculptures by the British Museum, 1835-1939”. The Annual of the British School at Athens, Vol. 85 (1990), 89-114.
Luca de Tena, Consuelo, ed. Sorolla. Arte de la luz. Madrid: Ministerio de Ministerio de Cultura y Deporte, 2015.
Lyons, Claire L., Papadopoulos, John K., Stewart, Lindsey S., y Szegedy-Maszak, Andrew. Antiquity and Photography: Early Views of Ancient Mediterranean Sites. Los Ángeles: Getty Publications, 2005.
Mora, Gloria. “Arqueología y coleccionismo en la España de finales del siglo XIX y principios del XX”. En Museos y Antigüedades. El coleccionismo europeo a finales del siglo XIX: Actas del Encuentro Internacional, coordinado por Rebeca Recio Martín, 8-28. Madrid: Ministerio de Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2015.
Murray, John. The sculptures of the Parthenon. Londres: J. Murray, 1903.
Navarrete Martínez, Esperanza. La Academia de Bellas Artes de San Fernando y la pintura en la primera mitad del siglo XIX. Madrid: Fundación Universitaria Española, 1999.
Neils, Jenifer. “Reconfiguring the Gods on the Parthenon Frieze”. The Art Bulletin, Vol. 81, nº 1 (1999), 6-20.
Newton, Charles T. Travels and Discoveries in the Levant. Hildesheim: G. Olms Verlag, 1865.
Payne, Emma. “Casting a New Canon: Collecting and Treating Casts of Greek and Roman Sculpture, 1850-1939”. The Cambridge Classical Journal, nº 65 (2019), 113-149.
Payne, Emma. “3D Imaging of the Parthenon Sculptures: Assessing the Archaeological Value of 19th Century Plaster Casts”. Antiquity, nº 93 (2019), 1625-1642.
Payne, Emma. Casting the Parthenon Sculptures from the Eighteenth Century to the Digital Age. Oxford: Bloomsbury Academic, 2021.
Pons-Sorolla y Arnau, Francisco. “La obra de Sorolla al cumplirse el cincuentenario de su muerte”. En Estudios de Arte Español, 165-171. Sevilla: Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría, 1974.
Pons-Sorolla, Blanca. Joaquín Sorolla, vida y obra. Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2001.
Pons-Sorolla, Blanca. “Pedro Gil Moreno de Mora y Joaquín Sorolla. Historia de su amistad.”. En Epistolarios de Joaquín Sorolla. Correspondencia con Pedro Gil Moreno de Mora, editado por Facundo Tomás, Felipe Garín, Isabel Justo y Sofía Barrón, 15-46. Barcelona: Anthropos, 2007.
Ruiz Bremón, Mónica. Catálogo de escultura. Museo Sorolla. Madrid: Ministerio de Cultura, 1993.
San Nicolás Pedraz, M. Pilar y Ruiz Bremón, Mónica. “La colección arqueológica del Museo Sorolla”. Espacio, Tiempo y Forma, Serie I, Prehistoria y Arqueología, nº 4 (1991), 339-360.
Smith, Arthur. A Catalogue of Sculpture in the Department of Greek and Roman Antiquities, British Museum. Londres: William Clowes and Sons, 1892.
Stewart, Margaret. Edinburgh College of Art: Cast collection and architecture. Edimburgo: Universidad de Edimburgo, 2012.
Tolnay, Charles de. Miguel Ángel: Escultor, pintor y arquitecto. Madrid: Alianza Editorial, 2008.
Wright Mitchell, Lucy Myers. “The Phidian Age of Sculpture”. The Century illustrated monthly magazine. Vol. 23, nº 4 (1882), 542-558.
Wright Mitchell, Lucy Myers. A History of Ancient Sculpture. Nueva York: Burr printing House, 1883.
Zambon, Alessia. Aux origines de l'archéologie en Grèce. Fauvel et sa méthode. Paris: CTHS-INHA, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 José Fenoll Cascales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación pública, transformación) a la Universidad de León, por lo que pueden establecer, por separado, acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Este trabajo se encuentra bajo la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Puede consultarse desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia.
- Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.