A general study of the arts and politics of Nepal during the XX century: Processes of transition and multicultural dialogue
DOI:
https://doi.org/10.18002/da.v0i15.1715Keywords:
Nepal, Democracia, Arte moderno, Hibridación, Revolución, TransformaciónAgencies:
Beca FPU. Ministerio de Educacion y Gobierno de EspanaAbstract
This paper consists of a general study about the development of modern Nepali art around the fifties, when the culture of the country began a process of transformation as a consequence of its reopening to the outside world and relationship with the West. During such transition, both the political changes brought about by the new democratic ideas and the new media communication, contributed to the creation of a new Nepal divided between the modern and the traditional. The aim of this study is to highlight that Nepalese modern art has been developed from its own locality, but also due to the influence of the cultural globalization´s capitalist processes.Downloads
Métricas alternativas
References
Un estudio general de las artes y la política de Nepal durante el siglo XX: Procesos de transición y diálogo multicultural.
BIBLIOGRAFÍA
AMATYA, G. M., Modern Art, Kathmandu, 2005.
APPADURAI, A., La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización, Minnesota, 2001.
BAHADUR, B., BASNET, S. y NAUPANE, S., Social development and INGOs activities in Nepal, Kathmandu, 1999.
BANGDEL, D. y MEESSERSCHMIDT, D., Against the current. The life of Lain Singh Bangdel. Writer, painter and art historian of Nepal, Bangkok, 2004.
CHITRAKAR, M. “Nepali Art Has Ugly Faces Too”, Arts of Nepal, 2011 (en línea), consultado el 5 de Febrero de 2015. URL: http://www.artsofnepal.com/nepali-art-news/31/nepali-art-has-ugly-faces-too.html
CHITRAKAR, M., “Raj Man Singh Chitrakar (1797-1865): The discovery of a pioneer artist”, en Nepali Art, Kathmandu, 2012, pp. 2-15.
CHITRAKAR, M., Nepali Art. Issues Miscellany, Kathmandu, 2006.
CHITRAKAR, M., Tej Bahadur Chitrakar. Icon of a transition, Kathmandu, 2004.
DEVKOTA, S. R., Nepal in the XXI Century. Global Political Studies Series, New York, 2010.
HUTT, M., Himalayan Voices. An Introduction to Modern Nepali Literature, Oxford, 1991.
HUTT, M., Nepal in the Nineties.Versions of the past, visions of the future, Oxford, 1994.
HUTT, M., The life of Bhumpi Sherchan. Poetry and politics in post-Rana Nepal, Oxford, 2010.
KHAREL, P., Media Practices in Nepal, Kathmandu, 2001.
LIETCHY, M., Fashioning modernity in Kathmandu: Mass media, consumer culture and the middle class in Nepal, Philadelphia, 1994.
LIETCHY, M., Suitably modern. Making middle-class culture in a new consumer society, Princeton, 2003.
NEILSON RANKIN, K., The cultural Politics of Markets. Economic liberalization and social change in Nepal, London, 2004.
ONTA, P., Mass media in post-1990 Nepal, Kathmandu, 2006
PANDAY, R. K., Nepalese cartoons. A portfolio of cartoonsof Nepal by representative cartoonists, Kathmandu, 1997.
SATTAUR, O., Nepal, New Horizons, Oxford, 1996.
SHARMA, S., “Role of Foreign Aid in Transformation”, en Nepal. Transition to Transformation, Kathmandu, 2008.
SHARMA, U., “Emergence of Nepali modern art”, en Spaces Nepal, 2013 (en línea), consultado el 8 de Febrero 2015. URL: http://spacesnepal.com/archives/jun13/2013F13.php
SUBEDI, A., “Nepali art: Nepali utopia”, Nepalese Studies, n˚ 22, 1995, pp.113-130.
SUBHEDI, A., “Modernity and Nepali Art”, Chautara Gallery (en línea), 2013, consultado el 30 de enero del 2015. URL: http://www.chautara.nl/art-in-nepal/arthistory0/influence0.html
TINGEY, C., Auspicious Music in a Changing Society. The Damai Musicians of Nepal, vol. 2, London, 1994.
UPRETI, S. y PIYA, R., A Collection of Essays on Art and Theatre in Kathmandu, Kathmandu, 2011.
UPRETY, S., “Cultural Aesthetics of the Contemporary”, Bhodi. An Interdisciplinary Journal, vol. 4, n˚1, 2010, pp.100-110.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 De Arte. Revista de Historia del Arte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación pública, transformación) a la Universidad de León, por lo que pueden establecer, por separado, acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Este trabajo se encuentra bajo la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Puede consultarse desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia.
- Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.