The (impossible) reconciliation of family and work life in the North American university: fundamental problems
DOI:
https://doi.org/10.18002/cg.v0i1.3854Keywords:
conciliación vida familiar y laboral, universidad, EEUUAbstract
The following work analyzes the current panorama of women in the North American academy, and contextualizes the figures of this situation in relation to the reconciliation of family and work life, and the consequences that this situation has for women.
women.
Downloads
Métricas alternativas
References
BELKING, Lisa (2003): “The Opt-Out Revolution”. En New York Times Octubre, vol. 1, nº. 26, p 1-11.
CAPLAN, Paula J. (1992): Lifting a Ton of Feathers: A Women’s Guide For Surviving in the Academic World. Toronto: University Press of Toronto.
DIAMOND, Suzanne (1998): “Out of the Mouths of Babes; or, A Sophist’s Choice”. En Constance Coiner y Dina Hume George (eds.): The Family Track: Keeping Your Faculties while your Mentor, Nurture, Teach and Serve Chicago: University of Illinois Press. pp. 59-65.
GPI Consultores (2005): Estudio Sobre la Conciliación de la Vida Familiar y Laboral: Situación Actual, Necesidades y Demandas. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Instituto de la Mujer.
GARCÍA, Isabel (2005): “Expertas en Género Califican la Universidad de “machista” y “patriarcal”” en El Mundo. Disponible en: www.elmundo.es/universidad/2005/12/21/campus.htm (01/01/2006).
HIRSHMAN, R. Linda (2005): “Homeward Bound”. En The American Prospect, noviembre, 21, pp. 2-7.
KIMBALL, Gayle (1993): “No Money for Family-Friendly Campus? No problem!”. En Women in Higher Education, julio, pp. 1-2.
LANDES, Joan B. (1998): Feminism, the Public and the Private New York: Oxford UP, 1998.
MASON, Mary A. y GOULDEN, Marc (2004): “Do Babies Matter (Part II)? Closing the Baby Gap” en Academe On-line Nov.-Dec. vol. 90, nº. 6.
MILLER, J. Naomi (1998): “Of Parents Born: Changing the Family Care System in Academe”. En COINER, C. y HUME George. D. (eds): The Family Track: The family track: keeping your faculties while you mentor, nurture, teach, and serve University of Illinois Press, pp. 255-260.
STORY, Louise (2005): “Many Women at Elite Colleges Set Career Path to Motherhood”. En New York Times, 20 septiembre, pp. 1-6.
SOLETO MUÑOZ, Helena y OUBIÑA BARBOLLA, Sabela (2005): La Conciliación de la Vida Familiar y la Docencia en la Universidad: Concreto Estudio de la Situación en la Universidad Carlos III. Disponible en: www.democraciaparitaria.com (01/01/2006).
WILLIAMS, Joan (1990): “Sameness Feminism and the Work/Family Conflict”. En New York Law School Review nº. 35.2, pp. 345-360.
Women’s Bureau of the United States Department of Labor (1995): “Scheduling Motherhood” Chronicle of Higher Education, Marzo, 10: A14.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Cristina Ortiz Ceberio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación pública, transformación) a la Universidad de León, por lo que pueden establecer, por separado, acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Este trabajo se encuentra bajo la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Puede consultarse desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia.
- Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.