Mobility and travel in the ancient world

A didactic proposal for the teaching of Historical Geography in Primary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18002/pol.i35.9448

Keywords:

Mobility, ancient world, historical geography, didactics, primary curriculum, competencies., Mobility, Ancient world, Historical geography, Didactics, Primary curriculum, Competencies

Abstract

The article analyzes mobility in the ancient world (migrations, trade, travel, pilgrimage routes, military expeditions) as a key geographical category for understanding territorial and cultural dynamics. From a didactic approach, it is proposed to integrate the study of these practices in the geography classroom, favouring spatial, temporal and citizenship competencies. This study seeks to promote the development of spatial and temporal thinking in primary school students, connecting historical content in a transversal way with competencies of the Geography and History curriculum

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Alderete, E.O. (1983). La teoría de Piaget sobre el desarrollo del conocimiento espacial. Estudios de psicología, 4 (14-15), pp. 93-108.

Arista, A., y Merchán, F. J. (2020). Educar históricamente en un mundo global: Retos y propuestas para la enseñanza de la Historia. Barcelona: Editorial Octaedro.

Carretero, M., y Voss, J. (2004). Aprender y pensar la historia. Buenos Aires: Amorrortu.

Catling, S. (1978). The child´s spatial conception and geographical education. Journal of Geography, 77, pp. 24-28.

Comes, P. (1997). La enseñanza de la Geografía y la construcción del concepto de espacio. En P. Benejam,y J. Pagés (Coords.), Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria, pp.169-188. Barcelona: Instituto de Ciencias de la Educación.

Cooper, H. (2002). Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria. Madrid: Ed. Morata

Estepa, J., y Cuenca, J. M. (2016). La enseñanza del tiempo y del espacio en Educación Primaria: problemas y propuestas. En R. M. Ávila, A. Rivero, y J. Pagès (Eds.), La educación histórica en el siglo XXI, pp. 79–98, Barcelona: Graó.

Lee, P. (2005). Putting Principles into Practice: Understanding History. En S. Donovan y J. Bransford (Eds.), How Students Learn: History in the Classroom, pp. 31-77. Washington D.C.: National Academies Press.

León, A.T. (2011). O conceito do tempo nos meninos e nas meninas do primeiro até o sexto grau. Revista latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud, 2 (9), pp.869-884. Recuperado de https://www. redalyc.org/pdf/773/77321592025.pdf

Luque, R.M., Martínez, R., Priego de Montiano, G. y García-Morís, R. (2019). Espacio geográfico y tiempo histórico en la literatura infantil y los relatos viajeros. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8(3), pp. 55-63. Recuperado de https://journals.uco.es/ripadoc/article/view/12275/pdf

Martínez, L. C., Fernández, B. y Molina, I. (2015). Propuesta didáctica para la interpretación del espacio geográfico: La ciudad de Segovia y su entorno. Didáctica Geográfica, 16, pp. 135-164. Recuperado de https://didacticageografica.age-geografia.es/ojs/index.php/didacticageografica/article/view/299/275

Marrón Gaite, M. J. (2019). Cartografía digital y recursos geográficos interactivos para la enseñanza del espacio. Didáctica de las Ciencias Sociales, 37, pp. 61–78.

Pagès, J., y Santisteban, A. (2011). La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en la educación primaria. Barcelona: Graó.

Piaget, E. (1947). La representación del espacio en el niño. Madrid: Ed. Morata

Prats, J. (2011a). Didáctica de la historia y construcción de la memoria colectiva. Madrid: Akal.

Prats, J. (2011b). Las ideas de los alumnos sobre el tiempo histórico: problemas y desafíos. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, 68, pp. 7-16.

Ramiro, F.J., L´ Anson, S. y Suárez, M. (2025). Historia y multiperspectiva en 3º de Primaria: una experiencia a través de los primeros viajes intercontinentales en la Edad moderna. En S. Molina Puche, M. C. Fernández Rubio, C. Díaz-Lara y V. Pardo Quiles, (Eds.). Enseñar historia a partir de iconos culturales. Experiencias educativas innovadoras, pp. 47-72. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Published

2025-12-12

How to Cite

Argüelles Álvarez, P. A. (2025). Mobility and travel in the ancient world: A didactic proposal for the teaching of Historical Geography in Primary Education. Polígonos. Revista de Geografía, (35), 103–119. https://doi.org/10.18002/pol.i35.9448

Issue

Section

Artículos