Victim, monster or human being on screen: female agency, functional diversity and the right to be a monster in Hush

Authors

  • Ana Patricia Ponce Castañeda Universidad Autónoma de Querétaro - México

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.v0i16.6977

Keywords:

horror cinema, feminism, body studies, critical disability studies

Abstract

This article aims to explore the implications of female agency drawn in the 2016 horror film Hush, directed by Mike Flanagan and co-written with Kate Siegel, the film's protagonist. For this purpose, a theoretical review will be carried out from body studies and feminist studies on female bodily agency, functional diversity, the monstrous feminine and body representations in audiovisual media. Thus, concepts and figures of theorists such as De Lauretis, Mulvey, Creed, Garland-Thomson and Blackman, among others, will be addressed in order to analyze and problematize the motifs present in the film, from the notions of the subversion of female stereotypes and the critical vindication of abjection.

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Author Biography

Ana Patricia Ponce Castañeda, Universidad Autónoma de Querétaro - México

Licenciada en Artes Visuales por la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Autónoma de Querétaro y actualmente estudiante de la Maestría en Estudios de Género por la misma institución. Docente desde hace 10 años de niñas, niños y jóvenes entre 1 y 15 años, actualmente laborando en nivel medio superior. Cuenta con un diplomado en Género, Sociedad y Conocimiento por parte de la UAQ y diversos seminarios sobre arte interdisciplinario, cine, psicoanálisis y género. Sus líneas de investigación se centran en temas de inclusión, educación sexual integral y representaciones femeninas en las artes visuales.

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Published

2021-06-29

How to Cite

Ponce Castañeda, A. P. (2021) “Victim, monster or human being on screen: female agency, functional diversity and the right to be a monster in Hush”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (16), pp. 144–162. doi: 10.18002/cg.v0i16.6977.