Between the traditional gender role and the other maternity models: the case study of the representation of the mothers of the Turkish series “Las Mil y Una Noches” and “Fuerza de Mujer”

Authors

  • María Luján Román Aponte Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.i18.7525

Keywords:

motherhood, symbolic representations of the feminine, Turkish series, gender roles

Abstract

The Turkish series naturalize, reproduce, and reinforce maternity models and put a strain on the woman-mother configuration. This research studies the representation of characters from Las Mil y Una Noches and Fuerza de Mujer, through content analysis that shows that maternity in terms of gender roles in these programs responds to what was proposed by Hays (1998) and Green (2004) as “intensive mothers”, dedicated exclusively to care. It is suggested that an intensive mother can be independent and variations in the representation are distinguished considering the year of issue. When compared to the first Turkish broadcast in Spanish, the most recent shows more independent, confident and understanding mothers, which is interpreted as a maternal readjustment in this industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

Author Biography

María Luján Román Aponte, Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Periodista, Licenciada en Ciencias de la Comunicación (UNA), Magíster en Comunicación Política (Universidad de Chile), Magíster en Ciencias de la Comunicaciòn (Pontificia Universidad Catòlica de Chile) y PhD© en Ciencias de la Comunicación  (Pontificia Universidad Catòlica de Chile).

References

Acosta-Alzurú, Carolina (2021): “Will it travel? The Local vs. Global Tug-of-war for Telenovela and Turkish Dizi Producers”. En: Arda Özlem, Pinar Aslan y Constanza Mujica (eds.): Transnationalization of Turkish Television Series. Istanbul: Istanbul University Press. pp. 1-26. Disponible en: https://cdn.istanbul.edu.tr/file/JTA6CLJ8T5/07BC933A4F424940A901DA422ED20185 [25/02/2023].

Ahmed, Aaliya (2012): Women and Soap Operas: Popularity, portrayal and perception. En: International Journal of Scientific and Research Publications, vol. 2, nº. 6, pp. 1-6. Disponible en: https://www.ijsrp.org/research_paper_jun2012/ijsrp-June-2012-47.pdF [06/05/2023].

Alberdi, Inés (1999): La nueva familia española. Madrid: Taurus.

Ang, Ien (1996): Living Room Wars. Rethinking media audiences for a postmodern world. London: Routledge.

Arnold, Sarah (2013): “Maternal Horror Film. Melodrama and motherhood”. London: Palgrave Macmillan.

Aslan, Pinar (2019): “International Communication within the Context of Popular Culture: A Study on the Success Turkish Television Series Have Had in Latin America”, En: Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, nº. 57, pp. 25-50. Disponible en: https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2019-0052 [25/02/2023].

Aytekin, Merve Girgin; Güç, Nadim (Diretores); Bayhan, Faruk y Aksoy, Fatih (Productores) (2017-2020): Fuerza de Mujer. [Serie de televisión]. Med Yapım

MF Yapım.

Ballén Guacheta, Elizabeth (2003): Feminidades y masculinidades en la telenovela “Yo soy Betty la fea”. Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia. Escuela de Estudios de Género. Disponible en: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.25735.62880 [25/02/2023].

Canpolat, Nesrin y Çelík, Nuriye (2019): “Roles of Women and Men Produced on TV Series: The Sample of Ece (The Turkish Soap Opera Series)”. En: OPUS International Journal of Society Researches, vol. 14 nº. 20, pp. 905-928. Disponible en: https://doi.org/10.26466/opus.576252 [25/02/2023].

Cassano, Giuliana (2019): Representaciones de género y melodrama en el Perú: una mirada al siglo XXI. Tesis doctoral, Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima). Disponible en: https://bit.ly/3b0CfXm [25/02/2023].

Ciordia Morandeira, Alejandro (2016): En tierra de nadie: las concepciones de Occidente y Oriente en la construcción de la identidad nacional turca. Conferencia: Mediterráneos 2016. III Jornadas Internacionales de jóvenes investigadores en lenguas y culturas del Mediterráneo y Oriente Próximo (CSIC). Madrid, España.

Chodorow, Nancy (1978): The reproduction of Mothering. Psychoanalysis and the Sociology of Gender. Berkeley: University of California Press.

Consejo Nacional de Televisión (2016): “Equidad, diversidad e identidad de género en programas televisivos”. Disponible en: https://bit.ly/38AUcGX [25/02/2023].

Costantino, Marcela Nora y Amiconi, Alejandro Marcelo (2015): “Feminismo psicoanalítico norteamericano: apuntes teóricos de Nancy Chodorow y Jessica Benjamin”. En: VII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXII Jornadas de Investigación XI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires). Disponible en: https://bit.ly/3cFD2xl [25/02/2023].

De Beauvoir, Simone (2015): El segundo sexo. 6ª ed. Madrid: Cátedra.

Eagly, Alice (1987): Sex differences in social behavior: A social-role interpretation. 1st ed. New York: Lawrence Erlbaum.

Eagly, Alice y Wood, Wendy (1999): “The origins of sex differences in human behavior: Evolved dispositions versus social roles”. En: American Psychologist, vol. 54, nº. 6, pp. 408–423. Disponible en: https://doi.org/10.1037/0003-066X.54.6.408 [25/02/2023].

Elshtain, Jean Bethke (1981): Public Man, Private Woman. Princeton: Princeton University Press.

Erol, Nuran (2013): “Parables as indicators of popular wisdom: The making of piety culture in Turkish television dramas”. En: European Journal of Cultural Studies vol. 16, nº. 5, pp. 565-581. Disponible en: https://doi.org/10.1177/1367549413491722 [25/02/2023].

Feasey, Rebecca (2013): “From Soap opera to reality programming: Examining Motherhood, Motherwork and the Maternal Role on Popular television”. En: Imaginations: Journal of Cross-Cultural Image Studies, vol. 4, nº. 2, pp. 25-46. Disponible en: http://dx.doi.org/10.17742/IMAGE.mother.4-2 [25/02/2023].

Federici, Silvia (2010): Calibán y la bruja. Mujeres, cuerpos y acumulación originaria. Madrid: Traficante de sueños.

Fernández Ochoa, Aroa del Rocío (2022): “Análisis de la sociedad surcoreana a través de textos audiovisuales” Trabajo Fin de grado inédito, Universidad de Sevilla. Disponible en: https://hdl.handle.net/11441/136562 [25/02/2023].

Fuller, Norma (1998): Dilemas de femineidad. Mujeres de la clase media en el Perú. Lima: PUCP.

Glick, Peter y Fiske Susan (1996): “The ambivalent sexism inventory: differentiating hostile and benevolent sexism”. En: Journal of Personality and Social Psychology, vol. 7, nº. 3, pp. 491-512. Disponible en: http://doi.org/10.1037/0022-3514.70.3.491 [25/02/2023].

Green, Fiona (2004): “Feminist mothers: Successfully negotiating the tensions between motherhood as institution and experience”. En: O’Reilly, Andrea (ed.): Mother Outlaws: Theories and Practices of Empowered Mothering. Toronto: Women's Press. pp. 31-42.

Grossberg, Lawrence (2009): “El corazón de los estudios culturales: Contextualidad, construccionismo y complejidad”. En: Tabula Rasa, nº. 10, pp. 13-48. Disponible en http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-24892009000100002&lng=en&tlng=es [07/05/2023].

Hall, Stuart (ed.) (1997): “Representation: Cultural Representations and Signifying Practices”. London: Sage Publications.

Hays, Sharon (1998): “Las contradicciones culturales de la maternidad”. Barcelona: Paidós.

Herrada Hidalgo, Nadia; Aslan Pinar y Almora, Laura (2021): “The Consumption of Turkish Tv Series in Cuba: A study on the distribution, access, and effects of Popular Culture”. En: Arda Özlem, Pinar Aslan y Constanza Mujica (eds.): Transnationalization of Turkish Television series, pp. 55-65. Istambul: Istambul University Press. Disponible en: https://doi.org/10.26650/B/SS18.2021.004.004 [25/02/2023].

İnceoğlu, İrem y Akçalı, Elif (2018): “Gender Equality Survey in Television Series, TÜSİAD Gender Equality Project in Television Series”. En: TÜSİAD-T, nº. 3, pp. 1-58. Disponible en: https://bit.ly/3b4rPWI [25/02/2023].

Julio, Pablo, et al. (2015): “Chile: la conquista turca de la pantalla”. En: Guillermo Orozco y Maria Immacolata Vassallo de Lopes (coords.): Relaciones de género en la ficción televisiva: anuario Obitel, pp. 159-194. San Pablo: Sulina.

Kaptan, Yesim y Algan, Ece (eds.) (2020): Television in Turkey. Local production, Transnational expansion and political aspirations. London: Palgrave Macmillan. Disponible en: https://doi.org/10.1007/978-3-030-46051-8 [25/02/2023].

Karavar, Nesrin (2021): “La presencia social de las mujeres turcas en las series vistas en España”. En: Quaderns de la Mediterrània, Cuadernos del Mediterráneo, nº. 32, pp. 217-222. Disponible en: https://bit.ly/3JfUu7O [25/02/2023].

Kinnick, Katherine (2009): “Media Morality Tales and the Politics of Motherhood”. En: Ann Hall, y Mardia Bishop (eds.): Mommy Angst: Motherhood in America Popular Culture. California: Praeger/ABC-CLIO. pp. 1-28.

Krippendorff, Klaus (2013): Content Analysis. An introduction to Its Methodology. California: Sage Publications.

Lamas, Marta (1986): “La antropología feminista y la categoría género”. En: Nueva Antropología, vol. 8, nº. 30, pp.173-198. Disponible en: https://bit.ly/3J2Uhon [26/02/2023].

Larochelle, Dimitra Laurence (2019): “Brad Pitt Halal and the Hybrid Woman: Gender Representations and Religion through Turkish Soap Operas”. En: Essachess, vol.12, nº. 24, pp. 61–78. Disponible en: https://www.essachess.com/index.php/jcs/article/view/464/489 [26/02/2023].

Lee, Hyangjin (2007): “Historia e historias en los dramas sobre la división: ¿Cómo se hace un blockbuster coreano?”. En: Nosferatu. Revista de cine, nº. 55, pp. 14-24. Disponible en: https://bit.ly/3yzagWW [26/02/2023].

Marín, Louis (2009): “Poder, representación, imagen”. En: Prismas, Revista de historia intelectual, nº. 13, pp. 135-153. Disponible en: https://bit.ly/3RVXiuN [26/02/2023].

Martín Murillo, Flora (2011): “Adolescentes y maternidad en el cine: Juno, Precious y The Greatest”. En: Comunicar, vol. 18, nº. 36, pp. 115-122.

Medina, Pilar et al. (2010): “La representación de la maternidad en las series de ficción norteamericanas. Propuesta para un análisis de contenido, Desperate Housewives y Brothers y Sisters”. En: Comunicación y desarrollo en la era digital. Congreso AE-IC, 3, 4 y 5 de febrero de 2010. Disponible en: https://bit.ly/3CptP5f [26/02/2023].

Morley, David (1992). Televisión, audiencias y estudios culturales.

Mourenza, Andrés (2020): “Turquía: la inesperada fábrica global de telenovelas”. En: El País, 7 de junio. Disponible en: https://bit.ly/3PBLGez [26/02/2023].

Mujica, Constanza y Bachmann, Ingrid (n.d.): Definición de variables y libro de códigos. Recursos melodramáticos en las noticias de televisión. Proyecto Fondecyt 1110311.

Mujica, Constanza (2010): Paisajes de la memoria chilena en telenovelas de época (1995- 2005). Tesis doctoral. Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de Letras.

Neuendorf, Kimberly (2017): The Content Analysis Guidebook. London: Sage Publications.

Novoa Rivera, Consuelo y Lagos Sepúlveda, Germán (2022): “Representación de la parentalidad en telenovelas chilenas transmitidas en televisión abierta”. En: Comunicación y medios, vol. 31, nº. 45, pp. 37-49. Disponible en: https://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2022.65857 [26/02/2023].

O'Neil, Mary Lou (2013): “Selfish, Vengeful, and Full of Spite: The representations of women who have abortions on Turkish television”, En: Feminist Media Studies, vol: 13, nº. 5, pp. 810-818. Disponible en: https://doi.org/10.1080/14680777.2013.838360 [26/02/2023].

Ozalpman, Denis. (2017): “Transnational Consumers of Turkish Television Drama Series”. En: Transnational Marketing Journal (TMJ), vol. 5, nº. 1, pp. 25-43. Disponible en: https://doi.org/10.33182/tmj.v5i1.386 [26/02/2023].

Ozmen, Seckin (2011): “Global Culture and the representation of motherhood in a popular Turkish television drama”. En: International Journal of Arts y Sciences, vol. 4, nº. 24, pp. 143-149. Disponible en: https://bit.ly/3S4OjXX [26/02/2023].

Panjeta, Lejla (2014): “The Changing Soaps and Telenovela Genre: Turkish Series Impact”. En: Epiphany Journal of Transdisciplinary Studies, vol. 7, nº. 1, pp. 137-168. Disponible en: http://dx.doi.org/10.21533/epiphany.v7i1.89 [26/02/2023].

Pashiladou, Nina María (2014): Kismet: How Turkish Soap Operas Change the World. Greece: Anemon Productions.

Rich, Adriane. (2019): Nacemos de mujer. La maternidad como experiencia e institución. Madrid: Traficante de Sueños.

Romero, Jessica y Bergero, Iris Ana (2016): “Representaciones Femeninas en la Telenovela Argentina Contemporánea”. En: Informes Científicos Técnico, vol. 8, nº. 2, pp. 31-51. Disponible en: https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v8i2.169 [26/02/2023].

Ruddick, Sara (1983): “Maternal thinking”. En: Joyce Trebilcot: Mothering: Essays in feminist theory, pp. 213–230. Savage M.D.: Rowman y Littlefield.

Sabancı, Kudret (Director), Avci, Erol (Productor) (2006-2009): Las Mil y Una Noches. [Serie de televisión]. TMC Film.

Sánchez-Labella, Inmaculada (2017): “La representación de la maternidad en las series de dibujos animados emitidas en televisión”. En: Herrero Gutiérrez, Francisco Javier y Mateos Martin, Concha (eds.): Del Verbo al Bit, pp. 1829-1845. Disponible en: https://doi.org/10.4185/cac116edicion2 [26/02/2023].

Tanter, Marcy, y Park, Moisés (2022): Here comes the flood: perspectives of gender, sexuality, and stereotype in the Korean wave. London: Lexington Books

Tate, Julee (2018): “Taming the Wild Woman in Twenty-First-Century Mexican Telenovelas”. En: Studies in Latin American Popular Culture, vol. 36, nº. 1, pp. 161-177. Disponible en: https://doi.org/10.7560/SLAPC3610 [26/02/2023].

Ulusoy, Sebnem Gursoy (2020): “Inter-family communication Languages via de discourse in women’s roles in Turkish Tv Series”. En: Sari, Gulsah (ed.): Gender and diversity representation in mass media. pp. 59-76. Istambul Gelisim University. Disponible en: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-0128-3.ch004 [26/02/2023].

Valladares Mendoza, Blanca. (2005): “La maternidad y los medios masivos de comunicación. Un análisis de artículos periodísticos y de propaganda comercial en Costa Rica”. En: Diálogos Revista Electrónica de Historia. vol. 5, pp. 1-19. Universidad de Costa Rica. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/439/43926968019.pdf [06/05/2023].

Varlı Gürer, Saadet Zeynep y Gürer, Mert (2020): “Woman stereotypes in Turkish TV series in the context of gender roles”. En: Alanya Academic Review Journal, vol. 4, nº. 3, pp. 631-650. Disponible en: https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.684492 [26/02/2023].

Yalkin, Cangri y Veer, Ekant (2018): “Taboo on TV: gender, religion, and sexual taboos in transnationally market Turkish soap operas”. En: Journal of Marketing Management, vol. 41, nº. 6, pp. 1149-1171. Disponible en: https://doi.org/10.1080/0267257X.2018.1520738 [26/02/2023].

Yanardağoğlu, Eylem y Karam, Imad (2013): “The fever that hit Arab satellite television: audience perceptions of Turkish TV series”. En: Identities, vol. 20 nº. 5, pp. 561-579. Disponible en: https://doi.org/10.1080/1070289X.2013.823089 [26/02/2023].

Yesil, Bilge (2015): “Transnationalization of Turkish dramas: Exploring the convergence of local and global market imperatives”. En: Global Media and Communication, vol. 11, nº. 1, pp. 43-60. Disponible en: https://doi.org/10.1177/1742766515573274 [26/02/2023].

Zorlu, Deniz (2022): “Powerful women, postfeminism, and fantasies of patriarchal recuperation in Magnificent Century”. En: New Review of Film and Television Studies, vol. 20 nº. 2, pp. 220-242. Disponible en: https://doi.org/10.1080/17400309.2022.2036053 [07/05/2023].

Published

2023-06-27

How to Cite

Luján Román Aponte, M. . (2023) “Between the traditional gender role and the other maternity models: the case study of the representation of the mothers of the Turkish series “Las Mil y Una Noches” and ‘Fuerza de Mujer’”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (18), pp. 518–537. doi: 10.18002/cg.i18.7525.

Issue

Section

Monográfico