From the classroom to the museum: professional strategies of Art History students at the University of León through a teaching innovation project (2017)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18002/telein.v2i0.5429

Keywords:

History of Art, teaching innovation, professionalization, museums

Agencies:

Universidad de León. Plan de Innovación Docente

Abstract

This article analyzes the development and results of a project of teaching innovation applied in the degree of History of Art of the University of León, during the year 2017, within the Plan of Teaching Innovation of this institution.

The background of this activity is presented, as well as a brief state of the art on publications dealing with the professional performance of students after completing their studies. Finally, the methodology of the project under analysis, the phases of realization, its relationship with the competences of these studies and the results obtained are explained.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Gutiérrez, A. M. (1998). El profesorado asturiano ante la enseñanza de la Historia del Arte. Oviedo, España: Universidad de Oviedo, Servicio de Publicaciones.

Blanco Jiménez, C. y Reyes Leoz, J. L. de los (2009). Introducción. Universidad, museos y centros de enseñanza: un espacio educativo compartido. Tarbiya, 40, 5-14.

Borrás Gualis, G. M. (1998). Fundamentos para la profesionalización de la Historia del Arte en España. En Historia del Arte y Bienes culturales. Sevilla: Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 50-55.

Castrillo, R. (2017). El hall transformado. El valor de una propuesta artística en el ámbito de la innovación docente universitaria. Comunicación presentada a III TeLe(In)2 Conference Proceedings. Nuevos enfoques en la innovación docente universitaria, 19-20 de octubre. León: Universidad de León. Recuperado de: https://issuu.com/rabanaln/docs/actas_20del_20iii_20congreso_20tele"target="_blank">https://issuu.com/rabanaln/docs/actas_20del_20iii_20congreso_20tele

Coca Jimenez, P., y Pérez Mulas, A. (2011). Repensar las prácticas educativas en museos y centros de enseñanza Relato de una experiencia. Arte y políticas de identidad, 5, 13-26.

Cruz Yábar, M. T. (2012). Organizando una exposición: experiencia e innovación en la metodología docente de la asignatura de máster Gestión y planificación de museos y de las exposiciones temporales y su aplicación a la de Museología y Museografía del grado en Historia del Arte. En Durán Villa, F. R., López Facal, R., Saavedra Vázquez, M. del, Sánchez García, J. A., Villarino Pérez, M. (coords.). Innovación metodológica y docente en historia, arte y geografía. Actas Congreso Internacional, Santiago de Compostela, 7-9 de septiembre de 2011. Santiago de Compostela, España: Universidade de Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico, 1081-1090.

Delmé, D., Forrellad, M., Gratacós, R., y Oliver, M. (1993). Educación artística: plástica. En Los procedimientos: aprendizaje, enseñanza y evaluación. Barcelona, España: ICE UB, 87-118.

Fontal, O. (1999a). Historia: análisis del pasado y proyecto social. Barcelona, España: Editorial Crítica.

Fontal, O. (1999b). Los museos de arte: un campo emergente de investigación e innovación para la enseñanza del arte. REIFOP, 12 (4), 75-88.

Fontal, O. (2004). La dimensión contemporánea de la cultura. Nuevos planteamientos para el patrimonio cultural y su educación. En Comunicación educativa del patrimonio: referentes, modelos y ejemplos. Gijón, España: Trea, 81-104.

Fontal, O. (2011). El patrimonio en el marco curricular español. Patrimonio y Educación, 5, 21-44.

Flórez Crespo, M. del M., Teijeira Pablos, M. D., Campos Sánchez-Bordona, M. D. (2012). La incorporación del ámbito profesional en los estudios de Historia del Arte. En Durán Villa, F. R., López Facal, R., Saavedra Vázquez, M. del, Sánchez García, J. A., Villarino Pérez, M. (coords.). Innovación metodológica y docente en historia, arte y geografía. Actas Congreso Internacional, Santiago de Compostela, 7-9 de septiembre de 2011. Santiago de Compostela, España: Universidade de Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico, 1097-1112.

González Hernando, I., Fernández Fernández, L., Asís García García, F. de, Manzarbeitia Valle, S., Poza Yagüe, M., Rodríguez Peinado, L., Walker Vadillo, M. (2012). Un proyecto de innovación docente para mejorar la docencia de la iconografía medieval. En Durán Villa, F. R., López Facal, R., Saavedra Vázquez, M. del, Sánchez García, J. A., Villarino Pérez, M. (coords.). Innovación metodológica y docente en historia, arte y geografía. Actas Congreso Internacional, Santiago de Compostela, 7-9 de septiembre de 2011. Santiago de Compostela, España: Universidade de Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico, 1128-1138.

Greenberg, R., Ferguson, B. y Nairne, S. (1996). Thinking about exhibitions. London, Reino Unido: Routledge.

Hooper-Greenhill, E. (1999a). The educational role of the museum. London, Reino Unido: Routledge.

Hooper-Greenhill, E. (1999b). Museums and Interpretive Communities. En Musing on Learning Seminar, Australian Museum. 20. Recuperado de: https://australianmuseum.net.au/uploads/documents/2004/paper2.pdf"target="_blank">https://australianmuseum.net.au/uploads/documents/2004/paper2.pdf

Hooper-Greenhill, E. (2007). Museum and education purpose pedagogy performance. New York, Estados Unidos: Routledge.

Lozano, E. (2017). Patrimonio, Arte y Didáctica de las Ciencias Sociales. Análisis y reflexiones sobre una estrategia de aprendizaje en el marco de innovación docente. Clío, 39. Recuperado de: http://clio.rediris.es

Marcelo García, C. (coord.) (1996). Innovación educativa, asesoramiento y desarrollo profesional. Madrid, España: Ministerio de Educación y Ciencia.

Martín Martínez, J. (2007). ¿Para qué estudiar historia del arte en la Universidad? Por unas Humanidades visuales. Ars Longa. 16, 143-174.

Querol, M. de los (2011). El patrimonio cultural en las universidades españolas: no sólo una cuestión de tiempo. Patrimonio y Educación, 5, 75-80.

Rico, L. y Ávila, R. M. (2004). Los museos virtuales: nuevos ámbitos para aprender a enseñar el patrimonio histórico-artístico: una experiencia en la formación de maestros. En Formación para la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas. Alicante, España: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales, 1-16.

Rivero, M. P. (2009). Museos y didáctica on line: cinco ejemplos de buenas prácticas. Hermes: Revista de museología. 1, 110-114.

Universidad Complutense. Descubriendo la Bioquímica (2013). Recuperado de: http://rib.bioucm.es/cont/docus/innovacion/2-2015-06-08-Museo%20del%20Prado.pdf

Universidad Complutense. Memoria final proyecto PIM (2014). Recuperado de: http://eprints.ucm.es/28147/3/PIMCD%202014%20n%C2%BA%2059.pdf

Universidad Complutense. Memoria final proyecto PIM (2015). Recuperado de: http://eprints.ucm.es/35039/1/Memoria_Final_Proyecto_PIMCD_367.pdf

Universidad de León. PAID (2017). Recuperado de: http://servicios.unileon.es/formacion-pdi/plan-de-apoyo-a-la-innovacion-docente/

Universidad de Oviedo. INIE (2017). Recuperado de: https://inie.uniovi.es/presentacion/objetivos

Published

2018-11-07

How to Cite

Teijeira Pablos, M. D., Morais Vallejo, E., & Morais Morán, J. A. (2018). From the classroom to the museum: professional strategies of Art History students at the University of León through a teaching innovation project (2017). Teaching and learning innovation journal, 2, 20–26. https://doi.org/10.18002/telein.v2i0.5429

Issue

Section

Artículos