The construction of gender normativity in cinema through the use of light

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.v0i13.5336

Keywords:

Normativity, performativity, transgender, transse, intersexuality, light, shadow

Abstract

The light is one of the central cinematographic resources in the conformation of audiovisual narrative and characters' identity. In this article we will reflect on the role of light and shadow  in the construction of transgender/transsexual/intersex characters in cinema. Light plays a vital role in determining which bodies conform to gender norms and which bodies transit these boundaries within film productions. Therefore, the main mission of this reflection will be to identify how the characters of films establish their relations with lights and shadows when it comes to building or defining their bodies, and to situate themselves in the social sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Butler, Judith (1990): Gender Trouble: Feminism and the subversionof identity. New York: Routledge.

Butler, Judith (2001): Mecanismos psíquicos del poder: teorías sobre la sujeción.Madrid: Ediciones Cátedra.

Butler, Judith (2002): Cuerpos que importan. Barcelona: Paidós.

Butler, Judith (2006): Deshacer el género. Barcelona: Paidós.

Butler, Judith (2015): Notes Towards a Performative Theory of Assembly. Boston: Harvard University Press.

Case, Sue-Ellen (1988): Feminism and Theatre. New York: Routledge.

Case, Sue-Ellen (2009): Feminist and Queer Performance: Critical Strategies. London: Palgrave Macmillan.

Flusser, Vilém (2000): Towards a Philosophy of Photography. Islington (UK): Reaktion Books.

Foucault, Michel (1977): Historia de la sexualidad Vol.I. México: Siglo XXI.

Foucault, Michel (1980): Microfísica del poder. Madrid: Ediciones de La Piqueta.

Foucault, Michel (1994): “Des espaces autres”. En: Michel Foucault: Dits et écrits: 1954-1988, Tomo IV. París: Éditions Gallimard, pp. 752-762.

Foucault, Michel (2008): Tecnologías del yo y otros textos afines. Barcelona: Paidós.

García, Daniel (2016): Rara Avis. Una teoría queer impolítica. Barcelona: Melusina.

GLAAD (2016): 10thEdition Glaad Media Reference Guide. New York and Los Angeles: Glaad. Disponible en: https://www.glaad.org/reference[10/04/2018].

Ingold, Tim (2007): Lines:A Brief History. Oxon (UK): Routledge.

Medina-Vicent, Maria (2016a):“La fragilidad de las dicotomías sexuales y de género en el pensamiento de Paul B. Preciado”. En: Dossiers Feministes, nº.21, pp. 5-21.

Medina-Vicent, Maria (2016b):“Neurociencia y teoría política feminista. La inestabilidad sexo-género-sexualidad a través de la obra de Paul B. Preciado”. En: Pensamiento. Revista de Investigación y Reflexión Filosófica,vol.72,nº.273, pp. 981-996.

Preciado, Paul B. (2002): Manifiesto contra-sexua.Madrid: Editorial Opera Prima.

Preciado, Paul B. (2006): “Basura y género. Mear/cagar. Maculino/Femenino”. En: ESETÉ,nº. 6, pp. 40–49.

Preciado, Paul B. (2008): Testo Yonqui. Madrid: Espasa Calpe.

Reverter-Bañón, Sonia (2001): “Feminismo y democracia: una crítica antifundamentalista”. En: Recerca.Revista de Pensament i Anàlisi,nº. 1, pp. 95-108.

Reverter-Bañón, Sonia (2003): “La perspectiva de género en la filosofía”. En: Feminismo/s, nº. 1, pp. 33-50.

Reverter-Bañón, Sonia (2017): “Performatividad: la teoría especial y la general”. En: ISEGORÍA. Revista de Filosofía Moral y Política, nº. 56, pp. 61-87.

Saldanha, Arun (2008): “Heterotopia and Structuralism”. En: Environment and Planning: Economy and Space,nº. 40, pp. 2080-2096.

Wittig, Monique (1992): The Straight Mind and Other Essays. New York: Beacon Press.

Zelizer, Viviana A. (2005): The Purchase of Intimacy.New Jersey (USA): Princeton University Press.

Published

2018-06-19

How to Cite

Medina-Vicent, M. (2018) “The construction of gender normativity in cinema through the use of light”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (13), pp. 225–244. doi: 10.18002/cg.v0i13.5336.