Silencing gender violence in socialist patriarchy. A view at Cuban literature
DOI:
https://doi.org/10.18002/cg.v0i14.5788Keywords:
gender violence, contemporary Cuban literature, silence, counter-speechAbstract
This article intents to explore representations of gender violence in contemporary Cuban women’s fiction. For this purpose, the novel El pájaro: pincel y tinta china (1998) by Ena Lucía Portela and the short story collection Ofelias (2009) by Aida Bahr are analysed. Parting from the assumption that the official socialist discourses silence gender violence in Cuba, I argue that these works of fiction create a counter-discourse, which both displays the reality of gender violence and the social silence evolving around it. Furthermore, I aim to prove that the explicit depictions of this silence have a subversive function in this novel and short story collection.
Downloads
Métricas alternativas
References
Allan, Keith, Kate Burridge (2006): Forbidden Words. Taboo and the Censoring of Language. Cambridge: Cambridge Univ. Pr.
Assmann, Aleida (2013): “Formen des Schweigens.” En: Aleida Assmann y Jan Assmann (eds.): Schweigen. Archäologie der literarischen Kommunikation XI. Múnich: Wilhelm Fink, pp.51-68.
Bahr, Aida (2009): Ofelias. La Habana: Letras Cubanas.
Bolognese, Chiara (2014): “El pájaro: Pincel y tinta china de Ena Lucía Portela: Escritura y cuerpo en escena. En: Mitologías hoy, nº. 10, pp. 49-62.
Brownmiller, Susan (1993): Against Our Will. Men, Women and Rape. New York: Fawcett Books.
Casamayor-Cisneros, Odette (2013): Utopía, distopía e ingravidez. Reconfiguraciones cosmológicas en la narrativa postsoviética cubana. Madrid, Frankfurt/Main: Iberoamericana – Vervuert.
Capote Cruz, Zaida (2013): “Los desafíos de la libertad. Narradoras cubanas de hoy.” En: Revista Iberoamericana, vol. 79, nº. 243, pp. 535-557.
Capote Cruz, Zaida. “Ofelias (review).” Cuban Studies, vol. 40, 2009, pp. 117-123.
Fernández, Nadine (2001): “The Changing Discourse on Race in Contemporary Cuba.” En: International Journal of Qualitative Studies in Education, vol.14, nº. 2, pp. 117-132.
Hasanbegovic, Claudia (2009): Violencia Marital en Cuba. Principios Revolucionarios versus Viejas Creencias. Buenos Aires: Editorial Dunken.
Hernández Hormilla, Helen (2011): Mujeres en crisis. Aproximaciones a lo femenino en las narradoras cubanas de los noventa. La Habana: Publ. Acuario, Centro Félix Varela.
Hernández Hormilla, Helen (2008): “Ofelias, un libro con alma de mujer.” En: Temas de Nuestra América. Revista de Estudios Latinoamericanos, vol. 24, nº. 46, pp. 153-155.
Hernández Pita, Iyamira (2014): Violencia de género. Una mirada desde la sociología. La Habana: Editorial Científico-Técnica.
Lamrani, Salim (2016): “Women in Cuba: The Emancipatory Revolution.” En: International Journal of Cuban Studies, vol.8, nº. 1, pp. 109-116.
López, Iraida H., Ena Lucía Portela (2009): “Ena Lucía Portela. Entrevista.” En: Hispamérica, año 38, nº. 112, pp. 49-59.
Martín Sevillano, Ana Belén (2014): “Violencia de género en la narrativa cubana contemporánea: deseo femenino y masculinidad hegemónica.” En: Hispanic Review, vol. 82, nº. 2, pp. 175-197.
Portela, Ena Lucía (2012): El pájaro: Pincel y tinta china. La Habana: Ediciones Unión.
Santos, Lidia (2005): “Novísimas y rarísimas: melodrama y experimentalismo en la narrativa cubana escrita por mujeres”. En: Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, año 31, nº. 62, pp. 195-210.
Sexto, Luis (2010): “Con las »Ofelias«” En: Juventud Rebelde, 05 de febrero. Disponible en: http://www.juventudrebelde.cu/columnas/coloquiando/2010-02-04/con-las-ofelias [28/09/2017].
Tietjens Meyers, Diana (2002): Gender in the Mirror: Cultural Imagery and Women’s Agency. New York: Oxford UP.
Timmer, Nanne (2007): “La crisis de representación en tres novelas cubanas: La nada cotidiana de Zoé Valdés, El pájaro, pincel y tinta china de Ena Lucía Portela y La última playa de Atilio Caballero.” En: Revista Iberoamericana, vol. 73, nº. 218, pp.259-274.
Valdés Jiménez, Yohanka et al. (2011): Violencia de género en las familias. Encrucijadas para el cambio. La Habana: Publ. Acuario, Centro Félix Varela.
Yáñez, Mirta (2009): “Feminismo y compromiso. Ambigüedades y desafíos en las narradoras cubanas.” En: Temas, vol.59, pp. 158-164.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Ana Nenadovic
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación pública, transformación) a la Universidad de León, por lo que pueden establecer, por separado, acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Este trabajo se encuentra bajo la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Puede consultarse desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia.
- Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.