Narrative resources to express gender identity conflicts in times of censorship. The case of Mi Querida Señorita, by Jaime de Armiñán (1971)
DOI:
https://doi.org/10.18002/cg.v0i16.6433Keywords:
censorship, sexism, intersexual, hermaphroditsm, identi, FrancoismAbstract
In the final years of Franco's censorship, a film was released, Mi querida Señorita, by Jaime de Armiñán, despite touching a taboo subject in that time, such as the gender transition of a 43-year-old person, managed to overcome the censorship mechanisms. The first Spanish film about transsexuality and intersexuality had narrative resources that allowed it to reach the public without drawing attention of censorship. A fine symbolism, an intelligent use of the ellipsis, an accurate edition and a bold incorporation of extradiegesis allowed to convey to society messages ahead of their time, full of novelty and critical load.
Downloads
Métricas alternativas
References
Armiñán, Jaime (1972): “Entrevista”. En: Reseña, nº. 54, Abril, pp. 35-40.
Arranz Lozano, Fátima (2010): Cine y género en España. Una investigación empírica. Madrid: Ediciones Cátedra.
Asenjo Conde, David (2018): “Atisbando representaciones trans e intersexuales en Mi querida señorita. Discursos genérico-sexuales en el cine pretransicional”. Tesis doctoral, edición electrónica (2019). Universidad Complutense. Disponible en https://eprints.ucm.es/id/eprint/54981/1/T41010.pdf [3/12/2020].
Asión Suñer, Ana (2014): “La Tercera Vía del cine español: Relecturas del periodo tardofranquista”. En: AACA, nº. 26. Disponible en http://www.aacadigital.com/contenido.php?idarticulo=924 [3/12/2020].
Berthet-Cahuzac, Catherine (2000). “Mi querida señorita, de Jaime de Armiñán: de l´ambivalence à la fusión narcissique”. En: Sociocriticism, vol. XV, nº. 2, pp. 139-157.
Blázquez, Feliciano (1977): Cuarenta años sin sexo. Madrid: Sedmay Ediciones.
Buezo, Catalina (2002). “Jaime de Armiñán y los medios de comunicación como difusores de ideas reformistas”. En: Especulo. Revista de estudios literarios, nº. 20. Disponible https://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero20/arminan.html [07/12/2020].
Caparrós Lera, José María (1999): Historia crítica del cine español: desde 1897 hasta hoy. Barcelona: Ariel.
Crespo, Pedro (1987): Jaime de Armiñán. Los amores marginales. Huelva: Festival de cine Iberoamericano.
Dyer, Richard (1986): Cine y homosexualidad. Barcelona: Laertes.
Edwards, Gwynne (1996): “Sexual ambiguity in Jaime Armiñán´s Mi querida señorita (1972)”. En: Tesserae, nº. 2, pp.39-54.
Estrada-López, Lourdes (2012): “Indeterminacy and gender-sexual dichotomy in hispanic cultural productions from the early twenieth century to the Present”. Disponible en http://search.proquest.com/docview/1034252695?accountid=2837 [05/12/2020].
Faulkner, Sally (2013): A History of Spanish Film. Cinema and Society 1910-2010. Nueva York: Bloomsbury.
García Fernández, Emilio Carlos (1985): Historia ilustrada del cine español. Barcelona: Planeta.
García Rodríguez, Javier (2008): El celuloide rosa, Barcelona. Ediciones de la Tempestad.
Gutiérrez Albilla, Julian Daniel (2015): “Reframing My Dearest Señorita (1971): Queer embodiment and subjectivity through the poetics of cinema”. En: Studies in Spanish & Latin American Cinemas, vol. 12, nº. 1, pp. 27-42.
Hontanilla, Ana (2006). “Hermafroditismo y anomalía cultural”. En: Letras Hispanas, vol. 3, nº. 1, pp. 113-122.
Kuhn, Annette (1985): The Power of the Image. Essays on Representation and Sexuality, Londres. Routledge.
Mira, Alberto (2008): Miradas insumisas, Gays y lesbianas en el cine. Barcelona: Editorial Egales.
Sánchez Vidal, Agustín (1990): Borau. Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada.
Taddei, Nazareno (1965): Lettura strutturale del film. Roma: Edizione 17.
Taddei, Nazareno (1963): Trattato di teoria cinematografica. Il segno. Roma: EDAV.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Juan Orellana Gutiérrez de Terán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación pública, transformación) a la Universidad de León, por lo que pueden establecer, por separado, acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Este trabajo se encuentra bajo la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Puede consultarse desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia.
- Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.