You: scene of romantic love, harassment and death. The You series of the Netflix platform from a gender analysis
DOI:
https://doi.org/10.18002/cg.v0i16.6962Keywords:
Netflix, film analysis, gender inequality, violencaAbstract
The Netflix series You (2018) (as an example of audience success on a large streaming platform) tells the story of the "romantic love" of a stalker obsessed with a young woman who wants to be a writer. Based on this plot, the main objective of this research focuses on analysing how its main characters are represented and what is the narrative discourse that sustains the story from a feminist filmic perspective. To do this, we establish two major blocks of analysis: discursive content analysis and visual analysis. This research points out the continuity of sexist gender stereotypes. The treatment of images is also not immune to male hegemonic discourse.
Downloads
Métricas alternativas
References
Aguado, Delicia (2016): “Cuando el miedo invade la ficción. Análisis de Perdidos (Lost, ABC, 2004-2010) y otros Quality Dramas de la era Post 11S”. Tesis Doctoral, Universidad del País Vasco: Leioa.
Aguado, Delicia (2016): “La TV-Noir desde una perspectiva de género: análisis de "Mob city", "True detective" y "Fargo". En: Álex Martín Escribán y Javier Sánchez Zapatero (eds.): El género negro: de la marginalidad a la normalización. Santiago de Compostela: Andavira, pp. 485-492.
Altable Vicario, Charo; Paloma Brotons; Josefina Sanz y Celia Amorós (2005): Penélope o Las trampas del amor: por una coeducación sentimental. Madrid: Nau Llibres.
Álvarez, Carmen; González de Garay, Beatriz y Frutos, Francisco Javier (2015): “Representación de género. Las películas españolas contemporáneas de adolescentes (2009-2014)”. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº. 70, pp. 934-960. Disponible en: http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1079/49es.html [24/11/2019].
Bechdel, Alison (2014): Lo indispensable de unas lesbianas de cuidado. Barcelona: Reservoir Books.
Bosch, Esperanza; Ferrer Pérez Victoria; Ferreiro Basurto, Virginia y Navarro Guzmán, Capilla (2013): La violencia contra las mujeres el amor como coartada. Barcelona: Editorial Anthropos.
Campos Rodríguez, Lilia y Rodríguez Shadow, María J. (2013): “La construcción de los cuerpos de las mujeres en la ficción cinematográfica”. En: Investigación y Ciencia de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, nº. 57, pp. 49-57.
Casetti, Franchesco y Di Chio, Federico (2015): Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
Christopher, Andrew y Mull, Melina (2006): “Conservative ideology and ambivalent sexism”. En: Psychology of Women Quarterly, vol. 30, nº. 2, pp. 223–230.
Cobo, Rosa (2015): “El cuerpo de las mujeres y la sobrecarga de sexualidad”. En: Investigaciones feministas, nº. 6, pp. 7-19. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/INFE/article/view/51376/47656 [24/11/2019].
Cuenca, Cristina; Fernández, Juan Sebastián y González, María José (2019): “Face-to-Face Versus Online Harassment of European Women: Importance of Date and Place of Birth”. En: Sexuality y Culture, nº. 21, pp. 157-173. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s12119-019-09632-4 [24/11/2019].
De Lauretis, Teresa (1984): Alice Doesn’t. Feminism, Semiotics, Cinema. Bloomington: Indiana University Press.
De Lauretis, Teresa (1987): Technologies of Gender. Essays on Theory, Film and Fiction. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
Estevan-Reina, Lucía; de Lemus, Soledad y Megías, Jesús L. (2019): “Feminist or Paternalistic: Understanding Men’s Motivations to Confront Sexism”. En: Front Psychol, vol. 10, nº. 2988. Disponible en: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02988 [16/04/2020].
Fernández, Marta y Menéndez, Mª Isabel (2011): “Lo que el ojo no ve: Renovación vs Conservadurismo en la ficción audiovisual posterior al 11-S”. En: Latina de Comunicación Social (ed.) Actas del III Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. La Laguna: Latina de Comunicación Social. pp. 1-14 Disponible en: http://www.revistalatinacs.org/11SLCS/actas_2011_IIICILCS/024.pdf [14/03/2021]
Ferrer, Victoria Aurora; Bosch, Esperanza y Navarro, Capilla (2010): “Los mitos románticos en España”. En: Boletín de Psicología. Disponible en: https://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N99-1.pdf [24/11/2019].
Fiske, Susan; Glike, Peter (1997): “Hostile and Benevolent Sexism: Measuring Ambivalent Sexist Attitudes Toward Women”. En: Psychology of Women Quarterly, vol. 21, nº. 1, pp. 119-135.
Hickey, Walt (2014): “The dollar-and-cents case against Hollywood’s exclusion of women. Five ThirtyEight”. Disponible en: http://fivethirtyeight.com/features/the-dollar-and-cents-case-against-hollywoods-exclusion-of-women [26/11/2019].
Imbert, Gérard (2008): El transformismo televisivo. Postelevisión e imaginarios sociales. Madrid: Cátedra.
Kaplan, Elisabeth Ann (1998): Las mujeres y el cine. A ambos lados de la cámara. Madrid: Cátedra.
Kaplan, Elisabeth Ann (2000): Feminism and Film. Oxford: Oxford University Press.
Kuhn, Annette y Radstone, Susannah (1991): Women in film: An international guide. New York: Fawcett Columbine.
Lameiras, María y Rodríguez, Yolanda (2003): “Evaluación del sexismo ambivalente en estudiantes gallegos/as”. En: Acción Psicológica, vol. 2, nº. 2, pp. 131-136.
López, Teresa (2015): “El cuerpo de las mujeres como locus de opresión/represión”. En: Investigaciones Feministas, nº. 6, pp. 60-68. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/INFE/article/view/51379/47659 [26/11/2019].
Mulvey, Laura (2007): “El placer visual y el cine narrativo”. En: Karen Cordero y Inda Sáenz (eds.): Crítica feminista en la teoría e historia del arte. México: Universidad Iberoamericana, pp. 81-93.
Nogueiras, Belén; Bonino, Luis; Arechederra, Ángeles (2012): La atención sociosanitaria ante la violencia contra las mujeres. Madrid: Instituto de la Mujer.
Pedro, Dina (2020): “Usurping the Victim’s Trauma Narrative: Victim-Blaming and Slut-Shaming on Season 1 of You”. En: Revista De Estudios Norteamericanos, nº. 24, pp. 159-179.
Pérez, Francisca (2019): “Sex education: La ESI en Netflix”. Revista Comunicación y género, vol. 2, nº. 1, pp. 121-134.
Piñuel Raigada, José (2002): “Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido”. Sociolinguistic Studies, vol. 3, nº. 1, pp. 1-42.
Rajiva, Mythili y Patrick, Stephanie (2019) ““This Is What a Feminist Looks Like”: Dead Girls and Murderous Boys on Season 1 of Netflix’s You”. En: Television & New Media, vol. 20. nº. 18, pp. 1-18.
Sala, Arianna (2008): “Construcciones identitarias en el contexto históricocultural: Identidades lésbicas, historias de vida y discursos sociales”. Tesis Doctoral, Universidad de Sevilla. Disponible en: http://blad14.us.es/tesis/tesis/1206/construcciones-identitarias-en-elcontexto-historico-cultural-identidadeslesbicas-historias-de-vida-y-discursos-sociales/ [26/11/2019].
Stam, Peter (2010): Teorías del cine. Una introducción. Madrid: Paidós.
Tavora, Ana (2007): “El amor de pareja en la construcción de la identidad de las mujeres”. En: Congreso Estatal “De las cosas de acogida a los Centros de Atención Integral”. Madrid: Instituto de la Mujer, pp. 80-94.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 María José González Moreno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación pública, transformación) a la Universidad de León, por lo que pueden establecer, por separado, acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Este trabajo se encuentra bajo la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Puede consultarse desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia.
- Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.