The representation of working women in the Spanish press

Authors

  • Florencia Rovetto Gonem Universidad Nacional de Rosario - Argentina
  • Núria Simelio i Solà Universidad Autónoma de Barcelona - España

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.v0i4.3812

Keywords:

mujeres, trabajo, prensa de información general, Women, work, quality press

Abstract

This article present the results of several researchers carried out by the group Women and Mass Culture Feminary from the UAB. We demonstrate through the content analysis that the quality press avoids to properly inform about the incorporation of a great number of Spanish and immigrant women in the labor market in the last 30 years. We consider that a better informative treatment of these social changes could fall into the life reality of the women readers and provide them elements in order to evaluate the public policies addressed to women.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Abril, N. (2001): “Modelos hegemónicos y „otras‟ realidades en la prensa diaria: Recreación informativa del “héroe” y la “víctima” en el relato de actualidad”. En Muñoz, B. (coord.) Medios de comunicación, mujeres y cambio cultural. Madrid:

Dirección general de la Mujer de la Comunidad de Madrid, pp. 125-180.

Beltran, M. (1991): La realidad social. Madrid: Editorial Tecnos.

Eco, U. (1983): “Viatgem na irrealidade quotidiana”. [Traducción propia]. Disponible en: http://www.alohacriticon.com/viajeliterario/article1023.html [Consultada: 29 de agosto

de 2006].

Fagoaga, C. y Secanella, P. M. (1984): Umbrales de presencia de la mujer en la prensa española. Madrid: Instituto de la Mujer.

Ferrándiz, A., Verdu, V. (2004): Noviazgo y matrimonio en la vida española 1974- 2004. Madrid: Taurus.

Flahaut, E. (2000): “La triste imagen de la mujer sola”. En Bard, C. (et al) Un siglo de antifeminismo. Madrid: Biblioteca Nueva.

Frau, M. J. (2005): “Mujer y mercado de trabajo”. En: Asparkía. Investigaciones Feministas, Nº 16, pp. 215-257.

Gil, E. (1998): La era de las lectoras. El cambio cultural de las mujeres españolas. Madrid: Instituto de la Mujer.

Harris, M. (1980): Cultural Materialism: The Struggle for a Science of Culture. New York: Random House.

Kobach B. y Rosentiel, T. (2003): Los elementos de periodismo. Madrid: Ediciones El País.

Martín Serrano, M. (1982): Los profesionales en la sociedad capitalista. Madrid: Taurus.

McBride, S. (1988): Un sólo mundo, voces múltiples. Madrid: FCE / UNESCO.

McQuail, D. (1985): Introducción a la teoría de la comunicación de masas. Barcelona: Paidós.

Moreno, A. (1986): El arquetipo Viril protagonista de la Historia. Ejercicios de lectura no-androcéntrica. Barcelona: Ediciones La Sal.

Moreno, A. (1998): La mirada informativa. Barcelona: Bosch.

Moreno, A. (dir.), (2004): La representación de las relaciones entre mujeres y hombres y del recambio generacional en la prensa, de 1974 a 2004. Bellaterra: UAB. Proyecto I+D+I Nº7/01.

Rovetto, F. (2006): La representación del Trabajo de las mujeres en la prensa. Bellaterra: Trabajo de Doctorado, presentado en el Departamento de Periodismo, Universidad Autónoma de Barcelona.

Santos, F. (1995): Periodistas. Madrid: Temas de hoy.

Simelio, N. (2006): Prensa de información general durante la transición política española (1974-1984): pervivencias y cambios de la representación de las relaciones sociales. Bellaterra: Servicio de Publicaciones de la Universitat Autònoma de

Barcelona.

Simón, M. H. (1992): “Olimpia de Gouges: Del sueño del pacto a la guillotina”. En: Canalobre, Revista del Instituto de Cultura “JuanGil-Albert”, Nº 23/24, pp.34-98.

Tancart, M. (1996): Cherchez la femme: photografhie de la place des femmes dans les médias. París: Association des femmes jornalistes.

Published

2009-12-15

How to Cite

Rovetto Gonem, F. and Simelio i Solà, N. (2009) “The representation of working women in the Spanish press”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (4), pp. 193–216. doi: 10.18002/cg.v0i4.3812.

Issue

Section

Monograph