Problematizing old and renewed sexisms in the youth imagination: there is an urgent need for more coeducation in all contexts with an educational name

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.i19.8221

Keywords:

youth imaginary, cultural gendering, feminism, innovation, coeducation

Abstract

There are no favorable winds for critical theories, nor for coeducation, which is today feminist theory in education. Postmodernity, under the neoliberal-patriarchal ideological alliance, denying the existence of the system of sex-gender oppression, is promoting an educational turn that guarantees a new mentality uncritical of inequalities, blatantly anti-feminist. Faced with this scenario, we propose to review some of the traces of the presence of the knowledge produced by Feminist Studies in the educational political agenda; to approach the youth imaginary in order to objectify some of the sexisms installed in their thinking- especially those related to hegemonic masculinity and gender violence- and, finally, to demand the development of coeducation, as a guarantee that ensures the learning and practice of a strong statute of democratic citizenship.

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Author Biography

Ana Maria Iglesias Galdo, Universidade da Coruña - España

Inicia su trayectoria profesional como educadora en dos centros destinados a menores en conflicto social y, desde hace más de veinte años, es profesora en la Facultade de Ciencias de la Educación de la UDC, donde ejerció también como vicedecana y decana. Bajo un compromiso feminista, crítico ante privilegios e injusticias, su responsabilidad docente-investigadora gira sobre tres ejes conceptuales: feminismo y educación, problemas socioeducativos y justicia juvenil y, experiencia escolar e infancias en desprotección social. Entres sus últimas publicaciones: “Coeducación en el aula universitaria. De la teoría como práctica o de cómo lo familiar se vuelve extraño” (2018); “Coeducación” (2020); “Identidades sociales y modos de educación. Entrevista a Julia Varela” (2020). Con la profesora Pilar Ballarín “Feminismo y educación. Recorrido de un camino común”(2018).

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Published

2024-06-29

How to Cite

Iglesias Galdo, A. M. (2024) “Problematizing old and renewed sexisms in the youth imagination: there is an urgent need for more coeducation in all contexts with an educational name”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (19), pp. 76–90. doi: 10.18002/cg.i19.8221.