Science and gender: the assumptions of exclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.v0i15.6157

Keywords:

Sciences, epistemology, gender, complexity

Agencies:

personal

Abstract

This article tries to reflect on the apparent neutrality of the sciences and the exclusion of women throughout history. The critical view of the assumptions underlying traditional epistemological theories, reveals the need to move to inclusive sciences, from the perspective of complexity. Such an approach is considered essential in the construction of new sciences, based on a study carried out in Chile on epistemologies, women and sciences, which includes some key aspects for reflection.

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Author Biography

Victoria Elizabeth Gálvez Méndez, Universidad Andrés Bello - Chile

Doctora en Educación: Currículo, Profesorado e Instituciones Educativas Universidad de Granada:  España; Diplomada Internacional Superior en Bioética: España, Unión Europea y RBV; Licenciada en Educación – Universidad Católica de la Stma. Concepción- Chile; Profesora de Filosofía, Universidad de Concepción Chile. Académica en Universidad Andrés Bello Facultad de Medicina y Pontificia Universidad Católica de Valparaíso- Facultad de Ciencias, áreas: Bioética, Ética Médica, Epistemología y Metodología de la Investigación. Actividades compartidas con la Dirección Ejecutiva del Observatorio Género y Sociedad. www.observatoriogenero.cl. Integrante de: Red LIESS, Laboratorio Iberoamericano para el Estudio Sociohistórico de las Sexualidades. https://red-liess.org/ ; Red de Mujeres Filósofas de América Latina https://reddem.org/es/perfiles/Victoriaeliz.html?back=1; Consejo editorial Revista RELIES https://www.upo.es/revistas/index.php/relies/about ; Integrante Asociación Chilena de Investigadores en Educación.  ACHIE. http://www.achie.cl/

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Published

2020-06-25

How to Cite

Gálvez Méndez, V. E. (2020) “Science and gender: the assumptions of exclusion”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (15), pp. 7–30. doi: 10.18002/cg.v0i15.6157.